Lidovky.cz

Facebooková generace nechodí volit, přesvědčit ji mají 'rybí hlavy'

Média

  0:01aktualizováno  8:48
Loni touto dobou zažilo Česko výjimečné vzepětí mladé, takzvané facebookové generace, která razantně vstoupila do politických kampaní. Letošek je přes všechny zprávy o narušování politických mítinků jiný. Mladí už svou iniciativu neopakují. Reklamní kampaně se je spíš snaží do volebních místností naverbovat.

Narodil ses s hlasem, tak ho použij, nabádá mladé reklamní spot. foto: mather.cz

Ačkoli se klip režiséra Petra Zelenky s Jiřím Mádlem a Marthou Issovou "Přemluv bábu" rozšířil lavinovitě po celém internetu, nepřetavil se v žádnou akci, kterou by odstartovali ti, jimž byl určen – tedy mladí lidé, kteří půjdou poprvé k volbám.

Zatímco loni se probuzená aktivita mladých lidí stala doslova symbolem nového generačního nástupu, letošní rok je jiný. Reklamní kampaně různých iniciativ, stojících mimo praktickou politiku, se naopak snaží vyburcovat mladé, aby k volbám přišli.

Podle výzkumu, který pro Českou televizi zpracovávala firma SC&C, je účast mladých lidí ve volbách každé volby slabší. V roce 1998 jich k volebním urnám přišlo o necelá tři procenta méně v poměru k účasti voličů z celé populace, v roce 2006 už toto číslo dělalo bezmála sedm procent.

Počet iniciativ, které se snaží různými formami aktivit přimět mladé lidi k účasti ve volbách, přitom letos sílí. Klip s Mádlem a Issovou byl možná nejvýraznější (na jeho rozšíření se podílel také reklamní specialista David Šimák), ale nikoli ojedinělý.

Agentura Mather Communications představuje v některých kinech v Praze, v televizi a na YouTube kampaň "Narodil ses s hlasem, tak ho použij". Kampaň inicioval Herbert Brynda z Politologického klubu Českého komitétu pro vědecké řízení, lidé z agentury se podle její zástupkyně Jitky Tkadlecové podíleli na přípravě kampaně zdarma.

V reklamním spotu se "němým rybím tvářím" narodí potomek s hlasem. "Je ale potřeba, aby se naučil svůj hlas používat," deklaruje hlavní smysl kampaně agentura.

"V poslední době se objevilo více aktivit na podporu toho, aby lidé šli k volbám, doufáme, že se to projeví i na voličské účasti," řekla LN Jitka Tkadlecová.

Spot agentury na YouTube a web www.mas-hlas.cz dosáhly desetitisíců zhlédnutí (počty zhlédnutí spotu "Přemluv bábu" jsou ještě o řád vyšší), takže ohlas je výrazný. O skutečném potenciálu, jaký má reklama na to, aby změnila postoj mladých k účasti u volebních uren, je ale předčasné mluvit. "Zájem mladých diskutovat o politice a o volbách je značný, ale je těžké říci, zda zůstane jen u diskusí, nebo zda se tento zájem přetaví do návštěvy volebních místností."

Narodil ses s hlasem, tak ho použij

Pro mladou generaci, která jako první už od narození vyrostla v postkomunistické éře, může být určitým problémem to, že předvolební klání jim v letošním roce nenabízí vlastně žádnou spoluúčast. Lidé z této generace jsou totiž výrazněji než z těch předchozích zvyklí na to, že vytvářejí své vlastní projekty a dokážou je sdílet.

I reklamní kampaně, které se zaměřují na tento segment spotřebitelů, se snaží většinou vycházet vstříc jejich touze po hraní, po vlastním zapojení se do dění a poskytnout jim pro ně prostor. V současném předvolebním klání ale aktivita, která by výrazněji iniciovala nejmladší dospělou generaci ke spolutvorbě, v podstatě chybí. Není jí úplně ani spot Mádla a Issové.

"Měl jsem možnost bavit se o něm se studenty Vysoké školy ekonomické a bylo to hodně zajímavé, protože se shodli na tom, že klip nenabídl nic, čeho by se dalo chytit," řekl LN Petr Václavek z agentury Lemonade Prague, která se zaměřuje na reklamní a komunikační aktivity v internetových sociálních sítích.

"Ten spot měl velký potenciál šíření, ale už ne smysluplný kontext, který by odstartoval nějakou akci. Jak jsme před rokem byli svědkem masového hnutí, tak v tuto chvíli se nic spontánního neděje."

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.