Lidovky.cz

Novým logem ztratíme tvář, zní z České televize

Média

  11:00
PRAHA - Padesát let staré logo České televize má jasný podpis – ČT. V novém symbolu ale známé iniciály vidí jen málokdo. Připomínají spíš dvě závorky, nebo dokonce podle kritiků mnohem nelichotivější věci. Podle šéfa televizních odborářů tak veřejnoprávní kanál ztrácí svoji identitu.

Generální ředitel ČT Petr Dvořák představil nové logo České televize v galerii DOX foto: ČTK

Když před pěti lety měnila Česká televize svůj vizuální styl, vyvolaly tamní odbory debatu nad tím, proč se vzdávat charakteristického symbolu obrazovky na úkor pouhých čísel kanálů. I kvůli těmto protestům bylo nakonec známé logo pouze modernizováno a z vysílání zcela nezmizelo.

Ve čtvrtek ale generální ředitel ČT Petr Dvořák představil v galerii DOX novou identitu veřejnoprávních kanálů, ve které písmena Č a T nahradily dva abstraktní tvary v národních barvách.

„Jsem přesvědčený, že to zadání bylo zbytečné. Naše logo bylo unikátní, nezaměnitelné, známé, zažité. Prošlo několika drobnými změnami, ale pořád zachovávalo základní podobu,“ řekl serveru Lidovky.cz Antonín Dekoj, předseda Nezávislé odborové organizace ČT.

Parodie

Ihned po zveřejnění nového loga zaplavily internet jeho parodie. Tvůrcům úsměvných montáží vadí zejména podoba se symboly Českých drah nebo pekárenského svazu United Bakeries.

Častým námětem na parodie nového loga ČT jsou zejména sedací partie

Nový symbol od Studia Najbrt hodnotit Dekoj nechce, mrzí ho však odklon od tradice.

„Stejně jako pan Ford dal do svého loga podpis, tak náš podpis je ČT. Z nového loga ale podpis zmizel a teď jsou to jen dvě závorky,“ míní odborář

Dekoj přiznává, že historické logo mělo určité grafické nedostatky. Ty by podle něj šly ale upravit.

„Je to ztráta identity, zahození unikátního mluvícího znaku. Nakonec mohou být místo všech log jenom kruhy, protože jsou nejjednodušší. Nebo jen čísla nebo tečky.“

Nad logem se rozhádá polovina národa

Modernizace letitého loga je podle odborníků problém. „Chápu licenci s vypouklou obrazovkou, která navazuje na tradici. Pokud by ji tvůrci chtěli zobrazit, vlastně nemají jinou možnost, protože kreslit moderní placatou televizi by nikomu nic neřeklo,“ myslí si redaktor serveru Mediář Marek Prchal.

Podle něj tak možné použít pouze psané logo, anebo vymyslet symbol nový. Před časem zvolila televize první možnost, na té druhé se podle Prchala „rozhádá půlka národa“.

„Na logu je podle mě zásadní, jak bude fungovat na televizní obrazovce. Mně osobně se plastická loga nelíbí, ale chápu, že většinový divák vnímá 3D logo jako něco víc, než jen písmenka a tvary,“ míní o novém symbolu Prchal, člen Art Directors Clubu sdružujícího reklamní kreativce.

Vývoj loga České televize

ČT: Naprosté většině se logo líbí

Vedení televize nové logo samozřejmě chválí. Na základě průzkumu, kterého se účastnilo 300 lidí, se symbol 83 procentům dotázaných líbí. „Více než polovina lidí si nové logo přímo spojí s Českou televizí nebo s televizní obrazovkou a 20 % dotázaných si s ním asociuje české národní barvy,“ píše se v oficiálním vyjádření.

„Česká televize byla snad jedinou televizí v Evropě, která neměla na obrazovce své korporátní logo. Naším cílem byla modernizace původního loga,“ vysvětloval v galerii DOX generální ředitel ČT Petr Dvořák.

Průzkum vypracovaný pro Českou televizi:

Pro Dvořáka patřil návrat k původní značce televize a zároveň modernizace celého systému její vizuální komunikace k hlavním prioritám jeho loňského kandidátského programu.

„Částka, kterou jsme za úpravu loga zaplatili studiu Najbrt, je 430 000 korun,“ řekl Dvořák. Dodal, že nové logo bude případně použitelné i pro chystaný dětský kanál ČT3.

Logo České televize

První logo ČT vzniklo v roce 1963 a jeho autorem byl student VŠUP Roman Rogl. Navrženo bylo v jedné barvě pro černobílé vysílání a mělo typický tvar televizní obrazovky tvořené z písmen Č a T.

Grafický návrh loga ČT od Štěpána Malovce

Zřejmě nejvýraznější snahou o celkovou změnu vizuálního stylu ČT pak byla veřejná soutěž v roce 2006, z níž vzešel vítězný grafický návrh Štěpána Malovce. Logo složil nově, i když opět z kombinace písmen Č a T.

Jednotlivá loga programových okruhů na něj navazují v jednoduchém systému vizuální proměny čísel programů. Celý systém se však nerealizoval jako celek, nýbrž takzvanou evoluční proměnou.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.