Lidovky.cz

Když vtipný, tak pořád, říká odborník na reakci tvůrců ‚polského‘ spotu

Média

  18:21
PRAHA - Poláky kritizovaná nadsázka v reklamě s polským obchodníčkem skončila tím, že T-Mobile svůj spot stáhl. Jeho tvůrci pak na facebooku Polákům vzkázali, aby se raději starali o sůl v jídle. A vzápětí zmizela i tato poznámka. Pokud chci být vtipný, musím být takový za každé situace, okomentoval rychlou výměnu vyjádření mediální odborník.

Reklama na T-Mobile pobuřuje Poláky. foto: iDNES.tv

V reklamě vystupuje komický obchodník, který hovoří polsky a nabízí tělocvikáři - Ivanu Trojanovi nekvalitní telefon. Polská velvyslankyně v Česku Gražyna Bernatowiczová obratem napsala T-Mobilu dopis, ve kterém si stěžovala na urážlivé stereotypní zobrazení zástupce svého národa.

Ve čtvrtek T-Mobile spot stáhl. Tvůrci z agentury Saatchi & Saatchi se na své facebookové stránce proti výtkám z polské strany ohradili a připojili vzkaz: „našim milým polským přátelům: všímejte si raději, jakou sůl sypete do potravin, které vyrábíte pro nás, než našich reklam, které nejsou určeny pro vás.“ Za tuto reakci se ale už za několik hodin omluvili a ironický příspěvek z facebooku smazali. (V roce 2012 se objevilo varování, že některé polské potraviny obsahují sůl používanou na zimní posyp silnic.)

T-Mobile po protestech polského velvyslanectví stáhl kontroverzní reklamu

„Všem, kteří se cítí být uraženi naším stanoviskem, se omlouváme. Chtěli jsme jen upozornit na to, že se na mezistátní úrovni řeší malichernosti a nikoli podstatné věci,“ napsali ředitel agentury Tomáš Löbel a kreativní ředitel Ondřej Hübl.

„Jestliže si z někoho dělám legraci a chci po něm nadhled, tak v prvé řadě musím dávat nadhled najevo já. Sůl nemá s reklamou nic společného. Jestliže se prezentuji jako vtipný chlápek, tak musím zůstat vtipným i ve chvíli, kdy to tomu druhému legrační nepřipadá nebo si ze mě udělá legraci,“ ohodnotil pro Lidovky.cz reakci reklamní agentury mediální odborník Karel Křivan.

Celá reklamní „aféra“ může mít podle Křivana zajímavý efekt. Mediální rozruch kolem spotu by totiž mohl pomoct jeho šíření mezi lidmi. To měla polská strana také zvážit, myslí si Křivan a upozorňuje na svébytnou povahu světa médií. Kdo v něm chce totiž řešit křivdu, musí počítat s tím, že na škodnou reklamu strhne ještě větší pozornost.

To ale zřejmě prodeji samotného produktu nepomůže. „Nemyslím si, že zpětná vazba povede k tomu, že si lidé budou telefony a služby operátora více kupovat. Navíc je velký rozdíl, když vidíte reklamu sami v televizi, a když si ji pustíte na internetu a pečlivě sledujete, co tam je,“ okomentoval situaci.

Na druhé straně „si teď dá každá globálnější firma na takové záležitosti asi pozor,“ doplňuje Křivan.

Spot Třída na běžkách sice z oficiálního kanálu T-Mobilu na YouTube zmizel, na webu však jsou dál k přehrání jeho kopie a také oficiální pokračování, píše server Mediář, který vývoj mediální kauzy pravidelně sledoval.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.