Pod plakáty se vzkazem „Já jsem Paříž“, který po akci Islámského státu ve francouzské metropoli zaplavil sociální sítě, ale chybí podpis či jiná stopa vedoucí k zadavateli.
Lidovky.cz zjistily, že solidární kampaň si zaplatil sám majitel těchto reklamních ploch, tedy francouzská firma JCDecaux. Jde o společnost, která má v Praze dlouholetý monopol na pronájem maloformátové reklamy.
Fotbalisté PSG uctí oběti teroru speciálními dresy s nápisem ‚Je Suis Paris’ |
„Vzhledem k tomu, že jsme francouzská společnost se sídlem v Paříži, je naše motivace vyjádřit solidaritu s přeživšími a pozůstalými obětí násilného teroristického činu, při kterém zemřelo 130 převážně mladých lidí, zjevná a přirozená,“ potvrdil zadání plakátů český šéf firmy Pavel Slabý.
Plakáty jsou vidět třeba u Žlutých lázní, na Jižní spojce, v Karlíně či u Smíchovského nádraží.
Bližší informace – třeba o kolik peněz firma přijde, když reklamní plochy nepronajme pro komerční účely – ale Slabý komentovat nechtěl.
„Rozhodně to není kampaň, na které bychom si chtěli vytvářet vlastní reklamu a nechceme ji proto více komentovat,“ vzkázal Slabý. Firma se po tragických událostech zachovala podobně jako v lednu, kdy solidárně zareagovala na střelbu radikálních islamistů v redakci satirického měsíčníku Charlie Hebdo.
Tehdy se černé plakáty s nápisem Je Suis Charlie na dva týdny objevily na 270 místech po celé Praze.
Společnost JCDecaux podepsala v roce 1994 smlouvu s hlavním městem na městský mobiliář. Do laviček, přístřešků, citylightů a dalších částí mobiliáře investovala podle svých vyjádření na 400 milionů korun. Příjmy má z pronajímání reklamy na těchto plochách. Městu za tento monopol platí deset milionů ročně.
Smlouva platí do roku 2021 a několik pražských politických reprezentací ji kritizovalo pro údajnou nevýhodnost. Nicméně žádní politici nedokázali se zástupci firmy dohodnout nějaké zásadní změny. Lidé z JCDecaux jsou podle svých slov připraveni s Prahou jednat.