Lidovky.cz

Kritika Martina Romana zmizela. Je to něco podivného, říká Jančura

Média

  22:12
PRAHA - Radim Jančura, podnikatel, který nejde pro ostřejší výraz daleko, vyvolal pozdvižení. Jeho ostrý výpad na adresu Martina Romana v rozhovoru o policejní reformě se nezdál vedení vydavatelství Economia, a tak nechalo pasáž z rozhovoru pro server Aktuálně.cz odstranit. „Myslím, že je to něco podivného,“ řekl Jančura, majitel Student Agency, pro server Lidovky.cz.

Společnost Student Agency si pořídila 45 autobusů Irizar i8. Na snímku majitel společnosti Radim Jančura. foto:  Petr Topič, MAFRA

Lidovky.cz Co říkáte na to, že byl rozhovor s vámi v úterý ze serveru Aktuálně.cz nejprve stažen a následně znovu zveřejněn, ovšem už bez pasáží týkající se agentury Bison & Rose a bývalého šéfa ČEZ Martina Romana (na změny v textu se můžete podívat ZDE?
Mě to překvapilo, tak jsem se po tom začal pídit. Ten důvod byl, že jsem tam zmínil pana Martina Romana ve spojitosti se Škodou Plzeň a pak agenturu Bison & Rose, která podle mě byla jednak za stažením toho rozhovoru a jednak je za kampaní pana (Milana) Chovance (ministr vnitra - pozn. red.) proti mně v mediálním prostoru sociálních sítí.

Aktuálně publikovalo rozhovor s vypuštěnými pasážemi

Server Aktuálně.cz zveřejnil 21. června rozhovor s Radimem Jančurou, který byl posléze stažen a znovu vydán v upraveném znění. Redakce serveru se veřejně omluvila a vydala rozhovor v původním znění.

Lidovky.cz O stažení rozhovoru jste nevěděl?
On najednou prostě zmizel. Bylo zajímavé, že tím, že je mé číslo veřejné, tak mi to napsali lidé. Začal jsem se o to zajímat a zjistili jsme, že to bylo staženo, takže jsem je musel znovu ukecat, aby tam pro ně problematické věci odstranili. Myslím, že je to něco podivného. Já jen vím, že Bison & Rose pracuje pro sociální demokracii jako dvorní PR agentura, má asi vliv i na Českou televizi. Když prasklo, že jsme dali do našich autobusů plakáty proti panu Chovancovi, tak mě překvapilo chování České televize, která ve zpravodajství, kde o tom informovala, zveřejnila můj mobil. Což mi nevadí fakticky, protože můj mobil je veřejný, ale u média jako Česká televize se mi zdála podivná ta nevyváženost. Že když už, že nezveřejnili třeba i mobil pana Chovance. Nevadí mi to, jen mě to překvapilo. Říká se, že agentura Bison & Rose pracuje pro ČSSD, takže si zapracovala i pro pana Chovance a nic o tom dál nevím.

Podle Jančury nejde o podporu jakékoli politické strany.
Telefonní čísla se Jančura rozhodl zveřejnit proto, že lidé mají právo poslat i...

Telefonní čísla se Radim Jančura rozhodl zveřejnit proto, že podle něj lidé mají právo poslat i vysoko postaveným politikům krátkou zprávu, co si o zásadních krocích myslí.

Lidovky.cz Redakci jste tedy přemlouval, aby článek znovu zveřejnila?
Psal jsem smsku novináři, ten tvrdil, že to je odpovědnost pana Piskáčka (Vladimír Piskáček, ředitel divize redakce vydavatelství Economia - pozn. red.). Volal jsem mu, nejdřív byl takový trošičku odtažitý, že nemá čas. A já jsem řekl, tak co se vám na tom nelíbí, tak mi to řekněte, dáme to pryč. A on řekl, že ok, že za hodinu a půl to bude moct řešit. A vyřešilo se to tím, že se to odstranilo a vyvěsilo znovu.

Lidovky.cz Spojil jste policejní reformu s údajným vlivem Martina Romana...
V případě Škody Transportation šlo o velké věci sociální demokracie, vždycky za ní vidím Škodu Transportation. Tu vidím i za panem Chovancem, který k ní má blízko. Škoda Transportation byla ovládaná a podle mě je stále ovládaná panem Martinem Romanem, který má pořád velký vliv na českou politiku. Myslím, že může mít i v té policejní reformě právě Martin Roman svou odpovědnost. Ale to je spekulace. A díky tomu, že se 10 let snažím otvírat železnici, tak vždycky mi politici řekli: „Tady to nelze, tady je Martin Roman.“ Martin Roman je takový muž, jehož jméno se nesmí vyslovovat a evidentně asi byl za financováním politických stran v minulosti a to je vlastně také jediný důvod, proč se stále bojuje o otevření trhu. Protože Škoda Transportation potřebuje dopravce jako jsou České dráhy, což bylo v minulosti prokázáno tím, že všechna výběrová řízení, která České dráhy udělaly, byla nastavena vždycky tak, aby jediná firma, jediný výrobce z celé Evropy, kterých je minimálně šest, se mohl přihlásit. A jím je Škoda Transportation. Protože České dráhy jsou sektorovým zadavatelem, tak zde nemusela být podmínka minimálně dvou výrobců. Já vnímám boj za České dráhy ne jako boj za České dráhy jako takové, ale za Škodu Transportation, neboť České dráhy jsou ideálním zadavatelem přímo do Škodovky.

Lidovky.cz Plně si tedy stojíte za svými slovy?
Ano.

Lidovky.cz Budete se snažit o vynechaných pasážích s redakcí serveru Aktuálně.cz ještě jednat?
Ne. Já chápu, že je to rozhovor, ale měli by ho vydat celý. V České republice je nějaká míra cenzury... Za posledních 10 let jsem se s tím setkal mnohokrát, s výjimkou rozhovorů naživo, kde cenzura nefunguje. Beru to tak, že to prostě takhle je. Jsou zde ještě tajemní lidé, kteří mají vliv, nejen na politiku, ale i na média.

Lidovky.cz Co říkáte na zdůvodnění, že pasáže byly vynechány proto, že je nebylo možné ověřit?
To si myslím, že se ověřit dá, třeba to, že v minulosti ČEZ, podle mě v rozporu se zákonem, nakupoval výhradně od Škody Plzeň, kde na obou židlích seděl pan Roman. Ta věc, že České dráhy v minulosti nastavily výběrová řízení, aby se mohla přihlásit pouze Škoda Plzeň, je známá. Teď jedinou otázkou je, jestli Martin Roman rovná se Škoda Plzeň. A já jsem v tom rozhovoru řekl, že to tak v minulosti bylo, což je víceméně prokázáno. V deníku Mladá fronta Dnes už někdy před pěti lety, ačkoliv to Martin Roman popírá, jsem řekl, že Martin Roman firmu ovládal a podle mého názoru stále ovládá. Což si myslím, že je docela férové vyjádření.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.