Serveru Aktuálně.cz to potvrdila mluvčí Seznam.cz Táňa Lálová. Podrobnosti chce firma zveřejnit v příštím týdnu. Postup Seznam.cz ocenil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček to ale označil za cenzuru.
Oceňuji přístup Seznamu. Velmi dobrá metoda, jak čelit serverům, které záměrně šíří lživé informace. https://t.co/dY9tYyUkLi
— Bohuslav Sobotka (@SlavekSobotka) 5. srpna 2017
Sklik zobrazuje na webech reklamu na různé firmy či služby. Do programu se mohou jako partneři zapojit servery splňující podmínky Seznam.cz a za zobrazení reklamy na svých webech pak dostávají od Seznam.cz provizi z výnosů z reklamy.
Sklik se nesmí zobrazovat například na webech s pornografií, nelegálním obsahem nebo třeba obtěžujícím hlasitým zvukovým doprovodem. Pro zpravodajské weby, které by chtěly vydělávat na Sklik, navíc podle stránek Seznam.cz platí, že musí dodržovat novinářkou etiku.
Aby mohly zpravodajské weby zobrazit Sklik, nesmí podle Seznam.cz mimo jiné uvádět lživé a klamavé informace, vydávat komentáře a konspirační teorie za zpravodajství nebo zveřejňovat články se smyšlenými autory. Na webu musí být také uveden jeho provozovatel.
Které weby nové pravidla ovlivní se zatím neví
Zpravodajský web, který tyto podmínky nesplňuje, se také neobjeví v odkazech a reklamách na domovském portálu Seznam.cz. Kterých konkrétních dezinformačních webů se tato opatření dotknou, zatím Seznam.cz neoznámil.
„Oceňuji přístup Seznamu. Velmi dobrá metoda, jak čelit serverům, které záměrně šíří lživé informace,“ komentoval nová pravidla Seznam.cz v sobotu na Twitteru premiér Sobotka. Mluvčí prezidenta Ovčáček naopak firmu za to, že požaduje dodržování zpravodajské etiky, zkritizoval. „Seznam.cz nepoužívám a používat nehodlám. Cenzuru totiž nehodlám podporovat,“ napsal na Twitteru.
Společnost Seznam.cz v roce 2015 zvýšila tržby o devět procent na 3,41 miliardy korun, což byl nový rekord. Zisk před zdaněním stoupl o desetinu rovněž na rekordní výši 1,25 miliardy. Nejvíce se na nárůstu obratu největší české internetové firmy podílely právě příjmy z reklamy ve vyhledávání, tedy z reklamního systému Sklik.