Lidovky.cz

Špehování? U nás normální

Ekonomika

  9:05
PRAHA - Špehování zaměstnanců na záchodech, záznamy o jejich osobních vlastnostech, dokumentace milostných vztahů. To je jen několik příčin skandálu v německých pobočkách řetězců Lidl a Schlecker. Sledování zaměstnanců v rozporu se zákonem je ale podle tuzemských úřadů běžnou záležitostí i v Česku.

Bezpečnostní kamera foto: Reprofoto

„K porušování pravidel jednoznačně dochází. Vzhledem k platnosti nového zákoníku práce, který podobnou praxi nedovoluje, a existenci zákona o ochraně osobních údajů jde o pohrdání zákonem,“ řekla mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Hana Štěpánková. Úřad podle ní řeší desítky případů ročně, mnoho dalších zaměstnanců se ale k podání stížnosti nikdy neodhodlá.

Zejména v posledních letech se sledovací technika využívá stále intenzivněji. „Kamerové systémy a další technologie jsou levnější a dostupnější, což vyvolává i zvýšení zájmu,“ potvrdila Zuzana Fryaufová z bezpečnostní agentury ABL.

O oprávněnosti pořizování kamerových záznamů lze ale podle kontrolorů pochybovat. A to nejen v řetězcích, ale také na úřadech, v restauracích, nemocnicích, na parkovištích nebo i v obytných domech.

„Je zřejmé, že nad komunikací začíná nabývat vrchu agrese a řešení z pozice síly, což pochopitelně není v souladu s aplikováním právního řádu,“ uvedla Štěpánková. Úřad pro ochranu osobních údajů se tak na kamerové systémy již několik let zaměřuje.

„Při projednávání závěrů se inspektoři stále častěji setkávají nejen s nepochopením a neznalostí principů ochrany osobních údajů, ale s neúctou k soukromí vůbec. Argumentace právy, zaručenými Listinou základních práv a svobod, je obvykle zpochybňována argumenty ekonomickými,“ píše se v loňské výroční zprávě úřadu.

České řetězce si ale tento problém nepřipouštějí. „Náš kamerový systém není v žádném případě určen ke sledování zaměstnanců, my se soustředíme na sledování našeho majetku,“ uvedla mluvčí Teska Jana Matoušková.

Již dříve ale například jeden z řetězců vyfasoval půlmilionovou pokutu za sledování lidí a míst, která s jeho činností neměla nic společného. Argumentem obchodníků bývá fakt, že Česko vévodí Evropě v počtu krádeží a velký podíl na tom mají právě zaměstnanci.

Podle magazínu Stern německý Lidl systematicky sledoval například to, jak často pracovníci chodí na záchod, kdo s kým udržuje milostný vztah nebo kdo má tetování. Podobným obviněním čelí i síť drogerií Schlecker. Odboráři varují, že tyto praktiky jsou ve skutečnosti ještě daleko častější.
Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.