"Pokutu, která vznikla na základě upřesněné dohody, uznáváme a jsme ochotní ji uhradit. ČD se budou maximálně snažit situaci zlepšit. K výtkám krajů se stavíme čelem a poučíme se z nich," uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Petr Moravec. Doplnil, že železničáři v této souvislosti chtějí například vytipovat společně s hejtmanstvím spoje, které kraj považuje z hlediska důležitosti cestování za prioritní.
České dráhy: |
Pokuta, kterou kraj udělil ČD, se vztahovala na spoje zpožděné v prvních devíti měsících loňského roku. Za další tři měsíce kraj napočítal dalších asi 36 zpoždění. "Pokuta za toto období zatím nebude udělena s tím, že vyčkáme na to, do jaké míry budou opatření ze strany ČD efektivní. Vyhodnocení provedeme v polovině roku," řekl Polášek.
Představitelé kraje a ČD dnes také podepsali novou smlouvu o zajištění dopravní obslužnosti v regionu. Z dokumentu vyplývá, že hejtmanství letos nebude moci účtovat ČD tak vysoké sankce jako loni. V roce 2007 kraj měl možnost pokutovat opožděný spoj více než 20.000 korunami. Letos to bude maximálně 10.500 korun v případě, že zpoždění vznikne v důsledku chyby zaměstnanců ČD. Pokud ho zaviní technická závada na vlakové soupravě,
sankce bude maximálně 1500 korun.
Železničáři podle Poláška požadovali to, aby výše pokuty byla jednotná na úrovni do 1500 korun. "To by však byl jen zlomek sankce z roku 2007. Uznali jsme však, že stav drážních vozidel je mnohdy velmi špatný, a došli ke kompromisnímu řešení," uvedl už dříve krajský radní. Olomoucké hejtmanství platí ČD za zajištění základní dopravní obslužnosti v regionu. Letos dráhy obdrží od kraje na úhradu ztráty 312 milionů korun.
Rozhodnutí Olomouckého kraje udělit železničářům sankci za zpožďování vlaků přispělo k tomu, že možnost penalizace ČD požadovaly v nových smlouvách i regiony, které sankci v dřívějších dohodách neměly. Podle Moravce již ČD mají uzavřenou smlouvu na letošní rok se všemi kraji.