Uplynulý rok byl jako předchozí léta pro budování značek příznivý díky silnému růstu světové ekonomiky a rostoucím příjmům v rychle se rozvíjejících zemích, například v Číně a Indii. Napsal to list Financial Times.
Z výsledků průzkumu také vyplývá, že na přední pozice v žebříčku čím dál více aspirují čínské značky. Letos to jsou čtyři: China Mobile, Bank of China, China Construction Bank a ICBC; jejich finanční hodnota se zvýšila o 53 procent na 124 miliard USD.
Deset nejhodnotnějších značek světa podle Financial Times: |
1 Google 86,057 mld.USD Zdroj: agentura Millward Brown |
Naproti tomu v tradičních silných asijských ekonomikách - Japonsku, Koreje a Hongkongu - se hodnota zvýšila jen o sedm procent na 111 miliard USD.
Patrný je také vzestup Brazílie, Indie a Ruska, jehož mobilní operátor MTS se dostal na 89. místo - je to první ruská značka, a tím i první z regionu střední a východní Evropy, která se do žebříčku dostala.
Slábnoucí růst ekonomiky a možná hospodářská recese v USA se projevily poklesem hodnoty například řetězce kaváren Starbucks a maloobchodního gigantu Wal-Mart.
Jinak ale tituly, které mají místo v první stovce žebříčku, mohou doufat, že jsou v relativně silné pozici, uvedl Nigel Hollis, šéf globálních analýz Millward Brown. Připomněl, že kolosy investují i v dobách poklesu, a proto z nich vycházejí ještě silnější.
Podíly odvětví se za posledních deset let změnily ve prospěch vyspělých technologií. Zatímco v roce 1998 měly technologie 14,3 procenta, letos to bylo 28,2 procenta.
Polepšili si i výrobci nealkoholických nápojů, zato producenty alkoholu a finanční služby postihl v desetiletém srovnání pokles. Boom na trhu s luxusním zbožím a službami pak zajistil značkám Louis Vuitton a Gucci světovou expanzi, což se v pořadí projevilo také.