Lidovky.cz

V Cannes uspěla sporná česká reklama

Ekonomika

  20:17
CANNES/PRAHA - Na světovém festivalu reklamy v Cannes zatím zabodovala jediná česká kampaň. Shodou okolností legislativně sporná.

Lev z Cannes patří v reklamním světě k nejvýznamnějším oceněním. foto: Reprofoto

Česká reklama postoupila na mezinárodním festivalu reklamy v Cannes do boje o ceny s jedinou kampaní. Ta se zato umístila hned ve dvou z dosud hodnocených kategorií.

Na šesti seznamech finalistů v kategoriích Direct, Promo, Media, Press, Outdoor a Radio tak dvakrát figuruje kampaň pizzerie Coloseum od agentury Mark BBDO. Ještě se však čeká na vyhlášení dalších kategorií v oblasti internetové reklamy, designu a prestižní filmové a televizní reklamy, kde mohou bodovat další české kampaně. Trofej by do Prahy mohli přivézt i mladí kreativci soutěžící zvlášť.

Reklama s právními otazníky
Reklamní agentura Mark BBDO získala nominace v kategoriích Promo a Media, v obou případech za netradiční kampaň „Nejlepší pizza ve městě“ pro síť restaurací Pizza Coloseum. Kampaň proběhla v loňském roce v několika pizzeriích v Praze. Poslíček Pizzy Coloseum obešel během dvou večerů konkurenční pizzerie s tím, že prý hledá hosta, který si pizzu Coloseum objednal na večeři i do konkurenční restaurace.

Kampaň proběhla v září a v prosinci 2007, poslíčka v konkurenčních pizzeriích „zajišťovali“ i dva lidé z agentury v roli hostů.  Celou akci agentura také natočila skrytou kamerou a sestřih z ní posléze umístila volně na server Youtube.

Spot "Nejlepší pizza ve městě"


Právě to ale může být i právní problém. Na videu jsou totiž jasně identifikovatelní také běžní hosté a personál zmíněných restaurací, kteří přitom k žádnému svému účinkování v reklamě nedali souhlas.

„To video je pouhý záznam celé akce, tedy dokument. Svolení zachycených tak pochopitelně není nutné. Reklamou byla vlastní akce,“ uvedl pro LN Martin Charvát, bývalý kreativní ředitel Mark BBDO, který se loni na celém projektu podílel. Stejný názor zastává i zmíněná agentura: „Akce probíhala jako reklamní promo. Není to televizní spot, video bylo natočeno pouze jako dokumentace k celému projektu,“ sdělila LN Alena Pelcová z Mark BBDO.
Podle oslovených právníků však situace není tak jednoduchá.

„Podle mého názoru jde bohužel o porušení ustanovení § 12 občanského zákoníku, které slouží k ochraně osobnosti,“ konstatuje jednoznačně advokát Petr Kůta. „Obrazové a zvukové záznamy fyzické osoby mohou být použity pouze s jejím svolením. Výjimka z této zásady platí pro vědecké a umělecké účely a pro tiskové, filmové a rozhlasové a TV zpravodajství.

Mám zato, že v tomto daném případě jde o spot, který má reklamní charakter, neboť slouží k propagaci a podpoře konkrétní pizzerie a jejích produktů tak, jak stanoví ve své definici zákon o regulaci reklamy. Důvodem je zejména to, že se v daném spotu objevuje název a logo konkrétní pizzerie,“ dodává. Stejné stanovisko zastává i Michaela Seewaldová z advokátní kanceláře Winter. Pokud by se tedy některý z natočených účastníků večera rozhodl reklamu právně napadnout, měl by pravděpodobně šanci.

Rekordní počet přihlášek
Právě probíhajícího 55. ročníku Cannes Lions se účastní 28 000 prací z 85 zemí světa, což je rekordní počet. O ceny se utkají v deseti kategoriích, mezi něž letos přibyla nová kategorie Design Lions. Festival probíhá do 21. června.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.