Lidovky.cz

Reklama v on-line střílečce

Ekonomika

  9:51
PRAHA - Na českém trhu se začátkem července představila první in-game reklama - komerční propagace začleněná přímo do děje české počítačové hry.

Ilustrační foto foto: Reprofoto

V prostředí pražské stanice metra Muzeum se odehrává děj počítačové hry FPScore vydavatelství Omega Publishing, vydávajícího hráčský magazín Score. Hra se rozdává zdarma na DVD s červencovým vydáním časopisu a dá se také volně stáhnout na internetu.

Představuje akční přestřelku, kde hráči bojují proti sobě. „Projekt vznikl na základě populární hry Quake 3 Arena, což je starší střílečka pro více hráčů, takže její nároky na systém jsou na dnešní dobu poměrně nízké,“ uvedl pro LN Jan Modrák, šéfredaktor Score. „Jde o hru pro více hráčů, kteří spolu bojují přes internet, ale je možné hrát i doma proti protivníkům, které řídí počítač.“

Spíš než svým obsahem je projekt zajímavý právě tím, že se v něm objevuje skutečná reklama reálných značek, v českém kontextu je to poprvé. Na reklamních plochách ve „stanici metra“, v němž se děj odehrává, se tak objevují aktuální kampaně antiperspirantu Rexona pro muže společnosti Unilever a G2 portálu pro mladé, který nabízí Komerční banka. A to není všechno.

Z médií do hry a zpět
„S nabídkou in-game reklamy jsme oslovili ty společnosti, jejichž cílová skupina se přibližuje profilu čtenáře hráčského magazínu - tedy muži ve věku od 15 do 35 let, kteří tráví hraním počítačových her hodně volného času. Ve hře se objevuje nejen obdoba klasických reklamních nosičů, jako jsou plakáty, reklamní obrazovky či citylighty, ale také specifická komunikace obou značek, jako například zbraň Rexona či tajná místnost G2,“ říká Tomáš Veselý, plánovač specializovaného oddělení Fuse mediální skupiny Omnicom Media Group, která stála u zrodu této kampaně.

„Chtěli jsme oslovit mladé lidi v prostředí PC hry, což vedlo ke vzniku virtuálního prostoru, který hráčům poskytuje ochranu. Během času stráveného v této zóně mohou hráči dobít zbraně i energii a získat informace o portálu G2,“ popisuje aktivitu Komerční banky David Horák z jejího marketingového oddělení. Společnost Unilever se zase rozhodla podpořit reklamu ve hře i prostřednictvím „tradiční“ mediální propagace.

„V případě Rexony můžeme sledovat totožný spot jak v televizi, tak ve hře samotné,“ konstatuje Tomáš Veselý. Na rozdíl od skutečnosti tak ve hře znovu ožijí i informační obrazovky Metro Vision, které ve skutečném metru nejsou od začátku roku v provozu.

Jak se měří
Takzvaný product placement a reklama v počítačových hrách patří k těm formám komerční komunikace, jimž věnují zadavatelé stále větší pozornost, avšak které se ne zcela jednoduše plánují - sofistikovanější počítačové hry se vyvíjejí i několik let, což není doba, na kterou by marketingoví specialisté připravovali kampaně. Další otázkou je, jak velkou skupinu se podaří prostřednictvím české počítačové hry zasáhnout.

V případě hry FPScore si však tvůrci kampaně věří: „Zásah můžeme zjistit podle počtu zaregistrovaných hráčů, dále podle průměrné délky hraní a dalších ukazatelů. Plánujeme i dotazníkový průzkum,“ říká Veselý. Výši rozpočtu kampaně v počítačové hře odmítl uvést s odkazem na obchodní tajemství, ale náklady na reklamu se podle něj pohybovaly ve výši nákladů na vývoj hry samotné.

Podle šéfredaktora Score Jana Modráka je nyní registrovaných hráčů asi tisíc. „Spousta se jich ale neregistruje nebo nehraje přes internet, hru si tak mohlo odhadem vyzkoušet už přes deset tisíc hráčů,“ tvrdí Modrák. Podle něj časopis nevylučuje v případě zájmu hráčů a inzerentů další pokračování hry v jiných známých lokacích.

Pokračovat v této aktivitě chce i oddělení Fuse. „V současnosti ale narážíme na malý počet původních českých projektů využitelných pro tento druh reklamy. Ne každá počítačová hra se totiž hodí k umístění značek,“ dodává Veselý.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.