Lidovky.cz

Italská Alitalia je blízko bankrotu

Ekonomika

  22:28
ŘÍM - Konsorcium italských investorů Compagnia Aerea Italiana (CAI) stáhlo svoji nabídku na záchranu problémové letecké společnosti Alitalia. Důvodem byl kolaps jednání s odbory. Nabídka byla považována za poslední naději na záchranu italských aerolinek, které jsou na pokraji bankrotu, napsala agentura Reuters.

O práci v Alitalii může přijít až 20 tisíc lidí. Největšími odpůrci byly svazy pilotů a palubního personálu. Odborům se nelíbily návrhy na propouštění, snížení mezd či prodloužení pracovní doby. foto: AFP

Konkurzní správce Augusto Fantozzi již dříve uvedl, že pokud nebude dohoda přijata, zahájí likvidaci aerolinek a o práci tak přijde všech 20.000 zaměstnanců. Proti plánu záchrany představenému CAI se postavily některé odborové svazy.

Největšími odpůrci byly svazy pilotů a palubního personálu. Odborům se nelíbily návrhy na propouštění, snížení mezd či prodloužení pracovní doby. Hlavním problémem však bylo, že nebyly ochotné přistoupit na to, aby všichni zaměstnanci měli stejné pracovní smlouvy; požadovaly jiné kontrakty pro piloty, palubní personál a pozemní personál. Šéf CAI Roberto Colaninno varoval už ve středu, že pokud odbory do 24 hodin nepřijmou plán, konsorcium nabídku stáhne.

Část zaměstnanců Alitalie zpráva o krachu jednání potěšila. Na římském mezinárodním letišti Fiumicino se sešlo asi 1000 zaměstnanců aerolinek a po oznámení o krachu jednání začali aplaudovat. "Lepší bankrot než se dostat do rukou těchto banditů," řekl agentuře ANSA jeden ze zaměstnanců.

Italská vláda v srpnu pozměnila bankrotový zákon, aby umožnila záchranu aerolinek. Ty na konci srpna požádaly o ochranu před věřiteli a podle plánu se měly rozdělit na dvě části. Konsorcium CAI mělo koupit část bez dluhů a vytvořit z ní menší leteckou společnost. Ta by se spojila s další italskou leteckou společností Air One a později měla firma začít hledat zahraničního partnera. Další části, včetně pozemních aktivit a nákladní divize, měly být prodány nebo zlikvidovány.

Zpráva je ranou pro vládu premiéra Silvia Berlusconiho. Ten před dubnovými volbami sliboval, že využije svých konexí a zařídí záchranu vlajkového přepravce z domácích zdrojů. Po volbách se mu podařilo k záchraně Alitalie přesvědčit skupinu podnikatelů, kteří vytvořili právě konsorcium CAI.

Podle Berlusconiho je situace nyní dramatická. Na dotaz, zda stažení CAI znamená zánik Alitalie uvedl "uvidíme, chci tuto věc hlouběji prozkoumat". Fantozzi dodal, že aerolinky budou létat do té doby, dokud na to budou mít peníze. Nedokázal však říct, jak dlouho to může trvat, protože ceny stále rostou a počet cestujících klesá. Aerolinky však zřejmě budou muset začít propouštět.

Vláda drží v Alitalii 49,9 procenta akcií, které se již několikrát pokusila neúspěšně prodat. Alitalia nevykázala zisk od roku 1999 a nyní ztrácí více než dva miliony eur denně. V jejím hospodaření se dlouhodobě projevuje neefektivnost, politické vměšování a časté stávky.

V poslední době ji postihly také ostrá konkurence diskontních přepravců, prudké zdražení pohonných hmot a pokles zájmu pasažérů. Loni Alitalia vykázala ztrátu 495 milionů eur (zhruba 12 miliard korun). Odbory Alitalie jsou nechvalně známé častými stávkami a na počátku tohoto roku zabránily také dohodě s Air France-KLM. Často svými akcemi ovlivnily strategická rozhodnutí v aerolinkách a částečně tak přispěly k současnému stavu společnosti.
Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.