Lidovky.cz

Pendolino to stihne do Ostravy pod tři hodiny

Ekonomika

  12:39
PRAHA - Se začátkem nového jízdního řádu Českých drah 14. prosince vyjede více dálkových vlaků mezi největšími českými a moravskými městy. Dráhy vylepší spojení především z Prahy do Brna, Ostravy a Českých Budějovic. Naopak regionálních spojů mírně ubude. Na tiskové konferenci to dnes uvedli zástupci Českých drah.

Pendolino foto: Jiří Wagner - redaktor Neviditelného psaReprofoto

Kromě novinek v grafikonu přichystaly dráhy pro cestující i zvýšení cen jízdenek. Základní jízdné podraží o dvě koruny; v souvislosti s tím se zvedne i zákaznické jízdné. Podraží i zákaznická karta na tři roky, za kterou cestující nově zaplatí 990 Kč místo dosavadních 600 Kč. O dvě stovky na 2000 Kč zdraží také populární kilometrická banka.

Zvyšuje se cena i dalších jízdenek a věrnostních karet. Výrazně si připlatí senioři nad 70 let, kteří s takzvaným Senior pasem mohou jezdit vlakem zdarma. Za roční Senior pas zaplatí o téměř 400 korun více než nyní, celkem 990 korun. Více zaplatí i studenti, kteří dosud měli slevu 55 procent z obyčejného jízdného, od prosince to bude 45 procent.

Praha - Ostrava za méně než tři hodiny
Nový jízdní řád zkracuje jízdní dobu pendolin mezi Prahou a Ostravou vůbec poprvé pod tři hodiny, z nynějších tří hodin a 12 minut na dvě hodiny 59 minut. Pendolina budou v Praze odjíždět z hlavního nádraží, dnes jsou jejich startovní stanicí Holešovice. Na trase Praha - Brno pojede každou hodinu vlak vyšší kategorie, EuroCity, InterCity nebo pendolino.

Celkem dráhy budou od prosince vypravovat denně 7187 spojů, což je mírně méně než nyní. Počet ujetých kilometrů se ale zvýší. Za celou dobu platnosti nového jízdního řádu vlaky ČD ujedou téměř 125 milionů kilometrů, což je o 3,6 procenta více než letos. Je to dáno prodloužením některých tras. V dálkové dopravě se počet spojů zvýší o čtyři procenta, v regionální dopravě se sníží o 1,1 procenta. Podle Luďky Hnulíkové z odboru osobní dopravy ČD byly zrušeny především krátké spoje do 15 kilometrů.

Novinkou jsou také rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Příbram a Písek. Nyní vlaky z hlavního města do jižních Čech jezdí pouze přes Tábor.

Důvodem zavedení alternativního spojení je výstavba koridoru na táborské trase, která způsobuje řadu výluk a zpoždění. Drahám kvůli tomu ubývají cestující. Motorový rychlík přes Příbram pojede zhruba tři hodiny.

Na jižní Moravě vznikne rychlé spojení centra Brna se Slováckem. Nové spěšné vlaky ujedou vzdálenost Brno - Hodonín za hodinu a šest minut. Dráhy zároveň prodlouží dnešní rychlíky Olomouc - Hodonín - Břeclav až do Brna.

Vlaky tak na trase Brno - Hodonín pojedou ve špičce každou hodinu, mimo špičku každé dvě hodiny.

Přidáním nových vlaků se zkrátí intervaly mezi spoji také na trasách Praha - Ústí nad Labem, Praha - Turnov, Praha - Rakovník a České Budějovice - Brno. Vlaky přibudou především v dopoledních hodinách.

Vzniká i přímé spojení s Bělehradem
V regionální dopravě je zřejmě největší novinkou zavedení příměstského systému linek s označením S v ostravské aglomeraci. Tento systém zatím funguje pouze v Praze. K zásadním změnám dojde i v hlavním městě Praze, které si objednalo o 33 procent větší objem dopravy než letos. Například mezi Radotínem a Hlavním nádražím pojedou ráno vlaky každých deset minut.

V mezinárodní dopravě se nově zavádí vlak EuroCity Avala z Prahy do Bělehradu. Jde vůbec o první přímé vlakové spojení Prahy se srbskou metropolí. Dráhy také posílí spojení na sousední Slovensko, kam vedle dosavadních spojů budou vypravovat nový noční vlak vyšší kategorie EuroNight a nový denní autovlak do Košic.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.