Lidovky.cz

Začaly „krizové“ slevy

Ekonomika

  16:59
PRAHA - Pouze několik hodin po utichnutí předvánoční nákupní horečky začali obchodníci znovu lákat do svých prodejen. Využívají k tomu masivní výprodeje, ve kterých poskytují až 80procentní slevy na vybrané zboží. Zatímco obchodníci tvrdí, že se jedná o tradiční dlouho plánované akce, mnozí analytici se shodují, že nebývale vysoké slevy jsou důsledkem hospodářské recese a tudíž snahy obchodníků podpořit prodej výrobků.

Povánoční slevy. foto: ČTK

Například obchodní řetězec Tesco začal již včera lákat na výrazně zlevněné oblečení. Interspar zase nabízí až 75procentní slevy na oblečení a elektroniku. A řetězec se sportovním zbožím Gigasport poskytuje 20procentní slevy na každý výrobek, na kterém se vyskytne bílá barva. Podle prezidenta Svazu obchodu a turistického ruchu Zdeňka Juračky je objem slev a výprodejů nebývale vysoký. „Povánoční slevy a výprodeje se již staly tradicí, avšak jejich objem je tentokrát nevídaný,“ upozornil Juračka.

Obchodníci totiž pokračují ve slevách a výprodejích, které ve větší míře vůbec poprvé odstartovaly již v předvánočním období. Český maloobchodní trh tak v podstatě kopíroval trhy v západní Evropě a ve Spojených státech, kde vlny slev mají přitáhnout lidi do obchodů v době klesající poptávky způsobené prohlubující se ekonomickou krizí.

Lidé jsou opatrnější
Impulzem pro české obchodníky mohly být podle některých analytiků výsledky průmyslové produkce a tržeb za tři čtvrtletí, které Český statistický úřad zveřejnil v listopadu. Zatímco výroba se zvýšila o 5,8 procenta, růst tržeb byl za prvních devět měsíců letošního roku o šest desetin procenta pomalejší. To znamená, že výrobky firem se dařilo čím dál hůře prodávat a končily ve zvýšené míře na skladě.

„Zaznamenali jsme pokles nákupů, který lze přičítat tomu, že lidé jsou pod vlivem zpráv o hrozbách krize opatrnější,“ řekl šéf obchodního řetězce s elektronikou Datart Pavel Sláma.

Slevy budou i na internetu
Petr Vyhnálek, jednatel české pobočky obchodního řetězce Globus, tvrdí, že ekonomická krize do Česka zatím nedorazila a že současné výprodeje byly naplánovány již na jaře. To tvrdí i mluvčí řetězce Tesco Eva Karasová. „Lednové slevy jsou součástí naší dlouhodobé strategie, speciální akce jako důsledek ekonomické krize zatím neplánujeme.“

Výprodeje a slevy chystá od konce prosince nebo od počátku ledna většina řetězců i další obchody. Například v obchodních domech Albert a Hypernova začnou slevy nepotravinářského zboží, tedy zejména elektroniky, oblečení a obuvi, 2. ledna, a dosáhnou až 80 procent. Síť prodejen spotřební elektroniky Datart zahájí slevy zboží podle ředitele Slámy 8. ledna.

Slevy se ale budou týkat doprodávaného zboží a budou v každé prodejně individuální. A lednové slevy budou tentokrát dostupné i u internetových obchodů.

Předseda Svazu obchodu a cestovního ruchu Juračka připustil, že další vlna slev může přijít v průběhu roku v závislosti na vývoji ekonomické krize.

PŘÍKLADY VÝPRODEJŮ A SLEV V OBCHODECH

Tesco
– hračky, domácí potřeby (až 50 procent), oděvy (až 70 procent)
Globus – obuv, textil a konfekce (až 70 procent), lednice (až 30 procent)
Interspar – elektronika, oblečení (až 75 procent)
Albert a Hypernova – elektronika, oblečení a obuv (až 80 procent)

Zdroj: obchody, čtk

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.