Lidovky.cz

Cestovky lákají. Zdražením

Ekonomika

  13:07
PRAHA - Letní dovolené zřejmě na jaře podraží. Podle některých odborníků se ale jedná jen o strategii, která má právě nyní cestovním kancelářím pomoci přilákat nové klienty.

Cestovní kancelář. foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Cestovní kanceláře bojují kvůli ekonomické krizi s nižším zájmem lidí o nákup letní dovolené. A dobře si uvědomují, že se tato situace může ještě zhoršit. A proto již nyní hledají různé cesty, jak tento negativní vývoj zvrátit.

Některé z cestovních kanceláří již oznámily, že hodlají zdražit zájezdy nebo o tom alespoň uvažují.

Například CK Fischer chce ceny zvýšit od prvního března, a sice průměrně o 15 až 20 procent. „Zdražení nebude plošné. Některé zájezdy zdraží například o sedm procent, některé ale třeba až o 25 procent,“ řekl LN mluvčí CK Fischer Dan Plovajko. A zdůraznil, že zdražení se nebude týkat již prodaných či alespoň rezervovaných zájezdů.

Také Čedok tento týden oznámil, že katalogové ceny zahraničních zájezdů garantuje jen do konce února. „Čedok zvažuje zdražení některých zájezdů od prvního března tohoto roku,“ uvedl marketingový ředitel společnosti Tomáš Brejcha.

Někteří odborníci považují prohlášení o budoucím zdražení za promyšlený marketingový tah, který má cestovním kancelářím pomoci přilákat nové zákazníky. „Určitě jedním z důvodů je fakt, že chtějí pomocí strachu ze zdražení motivovat klienty k nákupu v aktuálním období,“ vysvětlil analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Cestovní kanceláře totiž obvykle zdražují nenápadně. Za zdražováním zájezdů stojí ovšem také výrazné oslabení české koruny.

„Smlouvy s hoteliéry jsme uzavřeli někdy v srpnu a nyní nám kurz koruny navyšuje náklady o miliony korun,“ přiznal pro ČTK jeden z ředitelů cestovní kanceláře na veletrhu cestovního ruchu Holiday World.

Cestovní kanceláře totiž platí zahraničním partnerům v eurech, zájezdy ale prodávají v korunách. Hoteliéři ve Středozemí přitom většinou nechtějí slyšet o revizi smluv.

„Pokud by měl kurz dosáhnout, nebo dokonce překročit 30 korun za euro, tak už to bude pro cestovní kanceláře skutečně neúnosné,“ varoval například mluvčí Asociace cestovních kanceláří Tomio Okamura. A zdůraznil, že v tom případě by zdražování, o kterém podle Okamury již nyní vážně uvažuje většina cestovních kanceláří, zřejmě muselo nastat.

Letošní rok, kdy se očekává spíše propad či stagnace celkových prodejů zájezdů, může být podle odborníků na cestovní ruch pro některé cestovní kanceláře kritický. Řada z nich dokonce letošek nemusí nepřežít.

„Všem klientům určitě letos ještě více než dříve doporučujeme, aby si dali pozor, zda je cestovní kancelář, u které si budou pořizovat dovolenou, pojištěna proti úpadku,“ připomněl Okamura.

Pro letošek také prodejci zájezdů předpokládají, že bude větší zájem především o levnější destinace a pobyty v nižších cenových kategoriích. Více lidí se tak zřejmě tento rok také rozhodne strávit svou letní dovolenou namísto u moře v některém z tuzemských středisek.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.