Do akce, která by měla vypuknout 15. dubna a skončit 15. června, v případě vyprodání určitého počtu spotřebičů i dříve, "naleje" ČEZ miliony korun.
Obchodnímu řetězci Electro World se rozhodnutí energetické společnosti ČEZ spolupracovat při šrotovném pouze s prodejnami Datart a Euronics nelíbí. "Považujeme to za nešťastné řešení znevýhodňující ostatní podnikatele na vysoce konkurenčním trhu s elektrospotřebiči," reagoval generální ředitel Electro World ČR Jiří Klíčník.
Příspěvek na nákup nových spotřebitelů může mít podle Klíčníka příznivý vliv na vývoj trhu a úspory energie. "Byla by proto škoda, kdyby se takto pozitivní nápad znehodnotil tím, že by dominantní výrobce elektrické energie s přímou majoritní účasti státu protěžoval pouze některé obchodní elektro řetězce, navíc soukromé," podotkl Klíčník.
Důvod, proč se ČEZ na akci dohodla pouze s řetězci Datart a Euronics, firma zatím nesdělila. "Veškeré podrobnosti a důvody však sdělíme až ve středu na připravované tiskové konferenci," řekla iHNed.cz mluvčí ČEZ Eva Nováková.
Spasí šrotovné ekonomiku?
Podobnou akci jako ČEZ již v roce 2007 zorganizovala společnost E.ON. Lidé, kteří tehdy při nákupu energeticky úsporné pračky, myčky či kombinované chladničky Whirlpool předložili v prodejně fakturu za elektřinu od E.ON, mohli ušetřit 17 až 28 procent.
Šrotovné se nyní v Česku stává stále žádanější. Jeho zavedení po vzoru automobilek požadují už i tuzemští nábytkáři. Ti však chtějí příspěvek od státu, který by měl v případě likvidace starého a nákupu nového činit 15.000 korun.
Nábytkáře podle tajemníka Asociace českých nábytkářů Tomáše Lukeše inspiroval návrh protikrizového vládního plánu ČSSD, na kterém se největší opoziční strana ve středu rámcově dohodla s končící vládou. Protikrizový návrh počítá se zavedením šrotovného na automobily ve výši 30.000 korun.