Lidovky.cz

Fingujete autonehodu? Software vás odhalí

Ekonomika

  10:13
PRAHA - Mnohonásobně rychleji a až třikrát levněji nyní Česká pojišťovna (ČP) odhaluje pojistné podvody, které její klienti fingují za skutečné dopravní nehody. Pomocí přesnějšího sběru dat na místě nehody, než používá policie, dokáže speciální software simulovat průběh nehody a potvrdit či vyvrátit původní verzi jejich účastníků. Firmě to ušetří miliony.

Speciální systém Virtual Crash simuluje průběh nehody na základě dat získaných geodetickými metodami. foto: Česká pojišťovna

Ze 13 analýz dopravních nehod zatím nová metoda odhalila devět podvodů, řekl  Pavel Fišer z brněnského centra ČP. U dalších sedmi případů ukončila šetření po přiznání účastníků z podvodu přímo na místě nehody při její rekonstrukci.

Nová metoda vyšla pojišťovnu na zhruba půl milionu korun, již nyní ale zachránila více peněz na nevyplacených náhradách škod. Podle Fišera vyšetří systém asi 200 pojistných událostí za rok a pojišťovně uspoří kolem osmi milionů korun ročně.

Systém začne zřejmě již brzy využívat také partnerská společnost ČP na Slovensku - pojišťovna Generali Slovensko. O podobném systému na uvažují i další pojišťovny, například Kooperativa. Naopak třeba ČSOB Pojišťovna se zatím k podobnému kroku nerozhodla. "Počkáme na výsledky prvního čtvrtletí, začneme se tím zabývat, až pokud by došlo k razantnímu nárůstu pojistných událostí," uvedl mluvčí ČSOB Pojišťovny Tomáš Hejda.

Česká pojišťovna jen loni odhalila pojistné podvody za 274 milionů korun, letos by se tato suma měla ještě zvýšit. "Na systému jsme začali pracovat
asi před rokem, poté, co bylo zřejmé, že policie nebude jezdit k nehodám se škodami pod 100.000 korun škody. Od té doby stoupl počet pojistných
událostí zhruba o deset procent," řekl mluvčí ČP Václav Bálek.

Inspirace geodety
Oproti dosavadní praxi, kdy pojišťovna vycházela z údajů od policie, využívá simulační program Virtual Crash data posbíraná totálními stanicemi, které pro měření v terénu používají například geodeti. "Trojúhelníková metoda popisu místa nehody a měření kolečkem, které používají policisté a vyžaduje kompletní uzavření místa nehody, je pomalá a zdaleka není tak
přesná," řekl Fišer.

Z počítačové simulace dokážou odborníci určit kromě rychlosti vozidel a směru jejich pohybu po nárazu také například úhly výhledu z oken nebo to,
zda byli účastníci nehody připoutáni. "Pokud nalezneme alespoň jednu reálnou variantu nehody, která odpovídá původnímu popisu účastníků, je to k
jejich prospěchu," dodal Fišer.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.