Lidovky.cz

V práci se rozmáhá 'velký bratr'

Ekonomika

  10:00
PRAHA - Zaměstnavatelé v Česku se stále více začínají zajímat o to, jak jejich zaměstnanci tráví čas v práci a jak využívají služební mobilní telefony či automobily. Obavy z dopadů ekonomické krize přiměly přes 37 procent firem zpřísnit kontrolu efektivnosti práce jejich zaměstnanců. Vyplývá to z průzkumu Hospodářské komory ČR pro Lidové noviny.

Ženy u PC foto: shutterstock.com

„V současné době, kdy mnohé z firem hledají úspory, kdy v dlaních obracejí prakticky každou korunu, je poměrně logické, že jejich zvýšené pozornosti neuchází ani případné plýtvání či nadužívání firemních telefonů či aut.

Zavedením efektivního užívání těchto pomůcek potřebných pro výkon zaměstnání a důsledném lpění na jejich efektivním využívání se dají ušetřit nemalé finanční prostředky,“ vysvětluje prezident Hospodářské komory Petr Kužel.

Devět procent společností své zaměstnance nekontroluje Způsob využívání pracovní doby dnes pravidelně monitoruje přes 90 procent firem. Mezi nejčastější metody kontroly patří důsledné prověřování docházky a dodržování pracovní doby, kterou provádí přes 26 procent firem. Stále častější jsou kontroly využívání mobilních telefonů (24 procent) a provozu služebních aut (15,6 procenta).

 A zaměstnanci se musejí mít na pozoru. Skoro polovina společností (45,8 procenta) totiž přiznává, že komunikaci zaměstnanců prostřednictvím služebních mobilů či firemních e-mailů provádí bez předchozího upozornění.

Zatímco 21,3 procenta firem provádí kontroly bez upozornění průběžně, 24,5 procenta respondentů průzkumu se uchyluje k namátkovým kontrolám.

„Provádíme individuální kontroly v případech, kdy máme důvodné podezření ze zneužití výrobních prostředků zaměstnavatele,“ prozrazuje například mluvčí banky ČSOB Ivo Měšťánek.

 Pouze devět procent firem uvádí, že své zaměstnance nijak nekontroluje. Přes 53 procent zaměstnavatelů tvrdí, že způsob trávení času na pracovišti monitorují dlouhodobě a hospodářská krize tyto kontroly výrazně neovlivnila.

„Samotný proces vyhodnocování práce zaměstnanců není ovlivněný krizí, ačkoliv stanovené cíle se mění i podle toho, jak se mění podnikatelské prostředí,“ říká mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček.

 Podobně se vyjadřují i zástupci dalších významných firem, jako například banky ČSOB, automobilky TPCA, či strojírenské skupiny Siemens. „Efektivitu zaměstnanců jsme sledovali již před hospodářským útlumem a v nezměněné míře v tom pokračujeme,“ řekl mluvčí Siemensu Petr Sedláček.

Firmy za zneužití svých prostředků často napomínají
Avšak podle některých zaměstnanců, i když firmy nezpřísňují dosavadní pravidla, důsledněji vymáhají jejich dodržování.

„Nastavení limitů hovorného na služebním mobilu bylo dříve spíše orientační a nikdo se jimi vlastně nezabýval,“ přiznává manažerka významné finanční společnosti, která si nepřála uvádět své jméno.

„Dnes již se dodržování stanovených limitů skutečně kontroluje a zaměstnanci musí částky nad rámec limitů doplácet.“ V Prazdroji například nadřízení jednotlivých zaměstnanců disponují detailním rozpisem uskutečněných hovorů z mobilních telefonů, uvedl Mareček. Právě ve využívání mobilních telefonů a také v zefektivnění provozu služebních aut spatřují firmy největší prostor ke snižování provozních nákladů.

 V případě, kdy zaměstnavatel zjistí zneužívání firemních prostředků, se většina firem uchyluje k napomenutí (78,2 procenta). Pouze 33 firem z oslovených 692 podniků připustilo, že by v případě zneužívání firemních nástrojů byly připraveny zaměstnance propustit.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.