Lidovky.cz

Češi začínají jíst méně čokolády, důvodem je prý krize

Evropa

  17:09
PRAHA - Kvůli ekonomické krizi jedí Češi méně čokolády než v jiných letech. Od začátku srpna klesl prodej čokoládových výrobků na domácím trhu o tři procenta, snížení v letních měsích dosáhlo dokonce až sedm procent, tvrdí mluvčí společnosti Nestlé Martin Walter.

ilustrační foto foto: Reuters

Mírně se změnily také preference lidí při výběru čokoládových produktů. Kupují například méně čokoládových tyčinek a bonboniér, naproti tomu prodej tabulkových čokolád roste.

"Na současném vývoji českého trhu čokoládových výrobků je patrné, že se na něm odráží i vliv celkového makroekonomického poklesu v naší respektive světové ekonomice," uvedl Walter. Na trhu se podle něj projevilo, že spotřebitelé začali nakupovat opatrněji a více se orientovat na slevové akce. Lidé prý také méně "experimentují" s méně známými značkami a více kupují osvědčené výrobky.

Závěr roku, zejména Mikuláš a vánoční svátky, jsou pro výrobce čokolády i další potravináře vrcholem sezóny. Čokoládovny proto v posledních měsících roku očekávají zlepšení situace. Otázkou ovšem je, jak může poptávku po čokoládě ovlivnit její možné zdražení.

Podle údajů z konce září se totiž cena kakaových bobů na světovém trhu vyšplhala na nejvyšší hodnoty za posledních 24 let a v nadcházející sezoně hrozí, že poptávka bude vyšší než nabídka. Pokud se tak stane, pak by se mohly dle analytiků zvýšit i ceny čokolády a dalších cukrovinek. To minulý měsíc připustil například Andrew Bonfield, finanční ředitel britského výrobce cukrovinek Cadbury.

Nestlé, jednička tuzemského čokoládového trhu, v současnosti zdražení svých produktů neplánuje. "Ceny kakaa se teprve dotkly nových cenových vrcholků a nemáme v této souvislosti nyní ke zveřejnění žádné změny v cenách našich výrobků," řekl Walter ČTK.

Spotřeba čokolády a čokoládových výrobků v České republice vzrostla mezi roky 2000 a 2007 téměř o čtvrtinu. Přesto zůstávají Češi s roční konzumací lehce přes pět kilogramů na obyvatele v rámci Evropské unie průměrnými jedlíky a nejsou zdaleka takovými konzumenty této sladké pochutiny jako Švýcaři, obyvatelé Belgie, Britové či Němci.

Podle odborníků přicházejí obyvatelé Česka v posledních letech na chuť hořkým čokoládám, tedy čokoládám s vyšším obsahem kakaa. Přesto v oblibě stále vede mléčná čokoláda, kterou obyvatelé Česka kupují přibližně dvakrát častěji než hořkou čokoládu. Na rostoucím zájmu o kvalitnější čokolády mají podle expertů mimo jiné zásluhu nové informace upozorňující na kladný přínos antioxidantů, hořčíku a dalších látek obsažených právě zvláště v hořké čokoládě.

Paleta nabízených příchutí čokolády je dnes mnohem širší, než tomu bývalo před lety. Kromě tradičních oříšků, mandlí či želé se nabídka přísad rozrostla například o lesní plody, pomeranč, mátu, karamelizované kakaové boby, švestky nebo chilli.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.