Lidovky.cz

Čárové kódy na zboží jsou v Česku nekvalitní, zdržují při placení

Ekonomika

  11:48
PRAHA - Čárové kódy, pomocí kterých obchodníci účtují zákazníkům nákupy, jsou v Česku velmi nekvalitní a zdržují odbavení zákazníků u pokladen. Prodavači tak musí čárový kód často snímat i několikrát nebo jej zadat do pokladny ručně, což výrazně prodlužuje dobu účtování nákupu.

Čárový kód foto: Shutterstock

Minimální požadavky na jakost v průzkumu společnosti GS1 Czech Republic totiž nesplnily dvě třetiny kontrolovaných čárových kódů na obalech zboží. Prodavači tak musí čárový kód často snímat i několikrát nebo jej zadat do pokladny ručně, což výrazně prodlužuje dobu účtování nákupu. Průzkum čárových kódů zveřejnil časopis Svět balení.

V testech společnosti GS1 Czech Republic nevyhovělo požadavkům 53 procent čárových kódů, které letos odborníci z této firmy testovali u několika tisíc položek zboží. Nedostatky mělo i dalších 13 procent čárových kódů. Nejvyšší jakost vykázalo v tuzemských obchodech pouze jedno procento testovaných čárových kódů.

Petr Bílek z GS1 Czech Republic za hlavní příčiny nekvalitních čárových kódů označil jejich nedostatečnou velikost, nesprávné umístění na výrobku a špatnou kvalitu tisku. "Řešení těchto již existujících problémů jsou ve většině případů jednoduchá, ale bývají nákladná," podotkl Bílek, podle kterého by se proto výrobci měli kvalitě čárových kódů pečlivě věnovat už před uvedením zboží na trh.

Boj proti frontám
Obchodníci nyní budou podle Bílka své dodavatele tlačit k tomu, aby výrobky opatřovali kvalitními čárovými kódy, jelikož se kvůli hospodářské krizi a slabším útratám Čechů snaží snížit náklady.

Obchodní řetězce se navíc začaly předhánět, který z nich bude mít kratší fronty u pokladen. Dlouhé fronty totiž patří mezi hlavní nešvary, které zákazníci obchodníkům vyčítají a kvůli nimž jsou ochotni měnit prodejnu.

A právě nekvalitní čárové kódy zboží mohou dobu placení nákupu značně prodloužit. "Je zřejmé, že kvalita čárových kódů bude mnohem intenzivněji sledována a jednoznačně vyžadována od všech výrobců a dodavatelů objednávaných produktů," upozornil Bílek.

Dlouhé fronty u pokladen podle některých zahraničních průzkumů mohou odradit od nákupu až desetinu přítomných zákazníků. Loajalita Čechů k obchodním řetězcům navíc v době hospodářské krize polevuje a lidé častěji střídají obchody a hledají co nejvýhodnější cenové nabídky. "To, co nakupující vnímají v první řadě, je rychlost odbavení a fronty u pokladen.

Nejlepší pověst mají v tomto směru menší samoobsluhy, supermarkety a také diskonty. Naopak jde o slabinu hypermarketových řetězců," upozornil již dříve Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.