Lidovky.cz

Češky šetří, přesedlaly na levnější 'masovou' kosmetiku

Ekonomika

  9:18
PRAHA - Před nástupem ekonomické krize kupovaly české ženy často celou řadu pleťové kosmetiky od jednoho dražšího výrobce. Nyní to raději kombinují s levnějšími produkty.
kosmetika - ilustrační foto.

kosmetika - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Ekonomická krize postihla i kosmetický průmysl. České ženy nakupují méně zkrášlujících výrobků, a navíc přesedlaly z dražší na levnější, takzvanou masovou kosmetiku.

"Omezení spotřeby ze strany zákazníků jsme zaznamenali. Je to pokles zhruba o deset procent. Prodeje se navíc zatím nezvyšují," potvrdila majitelka české kosmetické firmy Ryor Eva Štěpánková, která podle svých slov netuší, kdy by mohlo opět dojít k oživení poptávky.

Zdeněk Šedivý, jednatel společnosti Nobilis Tilia vyrábějící aromaterapeutickou kosmetiku, nezaznamenal díky relativně silné kupní síle "svých" zákaznic pokles prodejů, ale ani výraznější růst. "Kdyby nebyla finanční krize, zájem by dále stoupal. Oproti minulým létům, kdy byl vzestup přírodní kosmetiky velice silný, rozdíl vnímáme," dodal Zdeněk Šedivý.

Přesun zájmu u kosmetických výrobků hlásí například i Pavlína Richtrová, manažerka sítě parfumerií Marionnaud.

"Ženy u nás pořád nakupují kosmetiku, akorát se změnila struktura toho, co nakupují. Například před krizí si zákaznice koupila celou řadu péče o pleť od jedné selektivní značky, tedy té dražší. Nyní si sice koupí denní, noční a oční krém od dražšího výrobce, ale třeba odličovací prostředky už od toho levnějšího," vysvětlila Richtrová.

O tom. že je nyní mezi českými ženami v kurzu právě levnější, i když stále kvalitní kosmetika, svědčí i zvýšené prodeje produktů švédské kosmetické značky Oriflame. "V letošním roce jsme zatím zaznamenali meziroční růst o devět procent," uvedl generální ředitel společnosti Oriflame Czech Republic Miroslav Kopřiva. Pro nejbližší měsíce očekává udržení tempa růstu prodeje značky.

Na celém trhu kosmetiky obecně však předpovídá jen mírný nárůst poptávky, a to maximálně o tři procenta. Velký vzestup počtu zákaznic pro příští rok neočekává ani viceprezidentka Unie kosmetiček Anna Menzelová.

"Období příštího roku nebude tak katastrofální, jak se čekalo, ale člověk musí být ve střehu, nabízet zajímavé služby a věnovat se klientům," míní Menzelová, která doufá, že si tímto zákaznice v příštím roce alespoň udrží.

Podle Menzelové by mohla krize také něčemu napomoci: "Věřím, že dojde k vytřídění kvalitních kosmetických salonů. Jsou zde rekvalifikační kurzy, v rámci kterých je možné se stát kosmetičkou za 14 dnů. Rekvalifikaci si tedy udělal kdekdo a v tomto případě kvalita služeb není tak vysoká," dodala Menzelová.

Rapidní pokles zájmu však zaznamenala prezidentka Unie kosmetiček Menzelová v případě solárií. "Úbytek poptávky je až padesát procent. Zásluhu má zde však kromě krize také mediální kampaň proti jejich využívání," dodala Menzelová.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.