Lidovky.cz

10 ekonomických objevů: Jak rok 2009 otevřel ekonomům oči

Blízký východ

  19:11aktualizováno  19:12
PRAHA - Jako všechny předchozí roky si i letos ekonomové mysleli, že už pochopili, jak svět funguje. A jako každý rok se i letos ukázalo, že v byznysu vás může vždycky něco překvapit. Přinášíme 10 objevů roku, na které jsme nejspíš měli přijít už dávno.

1) Že je něco špatně s českými dálnicemi, si všimla už i Evropská komise

Polovina velkých silnic se u nás staví zbytečně a dalších dvacet se naopak nestaví, i když bychom je potřebovali. Přišli na to společně čeští a evropští odborníci a potvrdili tak podobnou, čtyři roky starou studii. Zatímco ale bylo před čtyřmi lety možné výstavbu přeplánovat bez významnějších finančních ztrát, dnes už je většina nepotřebných silnic rozestavěna a na ty důležité nejsou peníze.

Čtěte více

2) Vyrábět nezničitelné výrobky se nevyplácí

Byl to obchodní zázrak nového tisíciletí. Mladý podnikatel se rozhodl sériově vyrábět boty do sprchy z lehkého plastu. Do čtyř let pak Crocsy nosily stamiliony lidí po celém světě včetně amerického prezidenta a v roce 2006 společnost svým vstupem na burzu uskutečnila největší úpis akcií v historii obuvnického průmyslu. Zároveň s tím, jak se nezničitelné gumové boty stály všudypřítomnými, ale začaly prodeje váznout a v současnosti má firma na krku jen hromadu dluhů.

Crocsy nosí americký prezident George Bush i herec Jack Nicholson

Čtěte více

3) Nejčtenější kniha roku nemusí uspět ani před školní komisí

Nenajde se moc lidí, kteří mají možnost a sebevědomí na to, aby vydali svou dizertační práci knižně. Ekonom Tomáš Sedláček tu odvahu našel. Komise na Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, která práci posuzovala, ji ale považovala za málo exaktní, a tak před nimi kniha trhající několik měsíců žebříčky prodejnosti neobstála. "Byl jsem tehdy velmi překvapen, ale fakultu mám rád, proto jsem znovu nastoupil do prvního ročníku," řekl tehdy Sedláček.

Čtěte více

4) Když mi stát dá 30 tisíc, neznamená to, že mám na auto za půl milionu

Čtvrt roku poté, co dostali Slováci možnost koupit si auto s příspěvkem od státu, do autobazarů začalo přibývat dvakrát více čerstvě koupených vozů. Podle nárůstu odprodejů lze odhadnout, že asi 2000 aut zakoupených se šrotovací prémií se téměř okamžitě vrátilo k prodejcům. Přibližně každý dvacátý Slovák, který si auto s prémií pořídil, se tak dostal do takových finančních problémů, že nezvládl ani první tři splátky za nově nakoupené auto.

Čtěte více

5) Kapitalismus už není, co býval

K výročí dvaceti let pádu komunismu si britská televizní stanice BBC nechala vypracovat průzkum spokojenosti lidí s volným trhem. Jeho výsledky v mnohém překvapily - pouze 11 procent dotazovaných z 27 zemí světa je s kapitalismem spokojeno. Ve 22 zemích jsou navíc lidé přesvědčeni, že by vláda měla bohatství ve společnosti lépe přerozdělovat. Vedle Ameriky, u které spokojenost s volným trhem nikoho nepřekvapí, se jako nejliberálnější stát podle odpovědí občanů ukázal Pákistán.

Náš Stalin. Diktátora má v oblibě zejména starší generace (ilustrační foto).

Čtěte více

6) Umělé ostrovy viditelné z vesmíru nemusí zaplatit ani ropa

Když Dubajští šejkové postavili zcela nové město v poušti, umělý ostrov ve tvaru palmy viditelný z vesmíru a budovu, která svou velikostí překoná své konkurentky na celém světě o stovky metrů, vypadalo to jako úžasné dobrodružství. Když ale největší, polostátní stavební společnost, která má většinu zázračných staveb na svědomí, začala prosit o pomoc, světové trhy se otřásly v základech. V zemích Blízkého východu totiž existují takzvané suverénní fondy, které patří tamním vládám a o nichž se předpokládalo, že mají díky příjmům z prodeje ropy značné finanční přebytky. Aktivum, které investoři po celém světě považovali za bezrizikové, tak opět nabouralo křehkou důvěru ve světovém byznysu.

Dubaj

Čtěte více

7) Vánoční dárky jsou ekonomický nesmysl

Lidé nadhodnocují cenu dárku pro obdarovaného. Fakt, který intuitivně tuší každý z nás, veřejně vyslovil až ekonom Joel Waldfogel. "Způsob, jak v západním světě slavíme Vánoce, je orgie ničení ekonomické hodnoty, které vymaže každoročně pětadvacet miliard dolarů," řekl Waldfogel během své přednášky v Londýně. Věci, které dostanou lidé darem, pro ně mají totiž průměrně o dvacet procent menší hodnotu, než ty, které by si koupili sami. Ztráta vzniká z nevhodných dárků a chybného výběru, tedy prostě z toho, že se darující netrefí do vkusu a zájmů obdarovaného. A aby americký ekonom svoji myšlenku co nejlépe rozšířil, vydal ji knižně – právě nedávno, před Vánoci...

Čtěte více

8) Když vám někdo nabízí hromadu věcí zdarma, někde bude chyba

Pokud můžete jet na výlet na Karlštejn, zaplatí vám cestu, vstupné i oběd, dostanete navíc poměrně hodnotný dárek (holící strojek pro pány, žehlička pro dámy) a jediné, co se od vás chce, je zaplatit 99 korun, nejspíš si řeknete že jde o podvod. Jenže je zde řada lidí, kteří takové ‚příležitosti‘ podlehnou. Ačkoliv už se to zdálo nemožné, obchodní inspekce konečně chytila za ruku firmu, která podobnými výlety tahala na předváděcích výletech peníze především z důchodců. Podle vyšetřování se autobusy se zákazníky k památkám většinou ani nedostanou. Důchodce vyloží v sále někde v odlehlé vesnici. Prodejci jim někdy vypnou mobilní telefony a nedají jim najíst a napít, dokud si něco nekoupí. V kupních smlouvách, předkládaných na akcích, pak často chybí konečná cena, počet splátek a jejich celková výše. Nekup to.

Čtěte více

9) Pivo se ředí už i v Česku. A když je třeba, změní se i ve víno

Pravda o českém pivu vyplula na povrch poté, co tuzemské pivovary dostaly možnost používat evropskou ochrannou známku České pivo. Zatímco podle tradičních českých receptur se pivo vždy vařilo bez přidávání vody v průběhu vaření, nyní celá řada tuzemských pivovarů od původních postupů ustupuje, a tak ochrannou známku může dostat i pivo ředěné. Možná i proto české pivovarníky napadlo, že by se mohli vyhnout placení vyšších daní, kdyby svoje pivo přejmenovali na víno. "Víno je z hroznů a zkvašeno, pivo je ze sladu a zkvašeno. Rozdíl je, že oni to mačkají a kvasí to, my to vyvaříme a zkvasíme. My tam dáváme navíc ještě energii na vstupu, jinak je to stejný technologický postup," vysvětlil svou teorii šéf Svazu malých nezávislých pivovarů a zároveň místopředseda Českého svazu pivovarů Jiří Fusek. Pivu by se tak podle něj začalo říkat sladové víno, z pivařů by se stali sladaři a z pivovarů sladovary.

Čtěte více

10) I zrzavé děti jsou normální

Největší britský maloobchodní řetězec Tesco vymyslel opravdu zvláštní reklamu - vánoční přání, které zobrazuje dítě s ryšavými vlásky sedící na klíně Santa Clausovi, nad nimiž je nápis: Santa miluje všechny děti. I zrzouny. "Nepřipadá mi to ani trochu legrační. Kdyby se to týkalo dítěte tmavé pleti nebo dítěte s nadváhou, byl by ten obchod už dávno zavřený," komentovala slogan zákaznice, která také zaslala oficiální stížnost. Řetězec sice problematické přání stáhnul a všem zákazníkům se omluvil, co chtěl zvláštním reklamním heslem říct, ale nevysvětlil.

Zrzavá holčička

Čtěte více

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.