Lidovky.cz

Unie bude financovat kampaň za jedení masa, vegetariáni se bouří

Ekonomika

  15:00
VARŠAVA - Polští výrobci masa a uzenin chystají kampaň, která má spotřebitele přesvědčit o tom, že maso není nezdravé a že se po něm netloustne. Mají na to dostat peníze od Evropské unie. Plány řezníků a uzenářů se nelíbí vegetariánům, chystají vlastní akce.

"Nechci jmenovat viníky, ale skutečností je, že kdosi Polákům namluvil, že maso není zdravé," postěžoval si v deníku Metro Piotr Ziemann ze Sdružení polských řezníků a uzenářů. Podle něj mají maso a výrobky z něho v posledních letech pošramocenou pověst.

Polsko zažilo několik afér, v nichž hlavní roli hrálo zkažené maso. V roce 2005 novináři zjistili, že ve firmě Constar pracovníci "osvěžují" plesnivé klobásy a znovu balí maso s prošlou lhůtou trvanlivosti. Loni se zase do obchodů, školek, škol a domovů důchodců dostaly 26 let staré masové konzervy vyrobené ve Švédsku.

Návyky v jedení masa se rychle mění

Spotřeba méně zdravých druhů masa v Polsku stejně jako v Česku klesá. V polovině 90. let minulého století průměrný Polák za rok snědl přibližně 50 kilogramů vepřového a 20 kilogramů hovězího. V současnosti spořádá 40 kilogramů vepřového a necelé čtyři kilogramy hovězího. Jeden obyvatel Česka spotřebuje 42 kilogramů vepřového a deset kilogramů hovězího.

Důvěru Poláků v maso, které končí na jejich stolech, má obnovit kampaň s názvem Maso dává sílu. Začne letos na podzim, trvat má tři roky. Ale už v létě chtějí řezníci a uzenáři informovat třeba o tom, jak zdravě připravovat maso na grilu.

Zdravotní nezávadnost masa mají potvrdit sportovci

Organizátoři kampaně na ni mají rozpočet šest milionů eur (zhruba 156 milionů korun), z čehož polovinu by měla zaplatit Evropská unie, na oficiální potvrzení dotace ale řezníci ještě čekají. "Chceme apelovat na zdravý rozum lidí a říct jim, že maso je kromě mléčných výrobků a zeleniny důležitou součástí potravy," řekl Ziemann. Počítá s tím, že kampaň Maso dává sílu podpoří sportovci.

Vegetariáni nabízí psí řízečky

Nadace Viva!, která se zasazuje za práva zvířat a propaguje bezmasý jídelníček, tvrdí, že Sdružení řezníků a uzenářů usiluje hlavně o větší prodej masa. Nadace nechápe, že kampaň má finančně podpořit Evropská unie.

"EU dává peníze na podporu jedení ovoce a zeleniny, a pokud chce nyní dotovat kampaně řezníků a uzenářů, vysílá jednoznačný signál: Jezte všeho více," myslí si šéf nadace Cezary Wyszyński.

Nadace Viva! chystá protikampaň, která má Poláky od spotřeby masa a uzenin odradit. Již v minulosti šokovala veřejnost tím, když v rámci boje proti konzumaci masa její členové v centru Varšavy nabízeli sojové řízečky, které inzerovali jako psí. Chtěli tak upozornit na to, že lidé dělí zvířata na ta na hraní a mazlení a ta k jídlu.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.