Lidovky.cz

Soumrak benefitů: Češi vracejí auta, manažeři už nepohrdají stravenkami

Ekonomika

  10:10
PRAHA - Mnohé zaměstnanecké výhody, především jazykové kurzy, třinácté platy či možnost užívat služební automobil, padly za oběť ekonomické krizi. Podle průzkumu společnosti Robert Half International firmy na benefitech loni výrazně šetřily.
Stravenky - ilustrační foto.

Stravenky - ilustrační foto. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Na druhou stranu ani pro zaměstnance a uchazeče o zaměstnání už nejsou výhody zásadním faktorem při rozhodování o pracovní pozici. "Nejdůležitějším kritériem se pro uchazeče loni stala stabilita společnosti a možnost profesního růstu," řekl ředitel české pobočky společnosti Robert Half Aleš Křížek.

Konec benefitů v Česku?

Největší zaměstnaneckou výhodou je v krizi podle představitelů Robert Half International "stabilní práce".

Zatímco ještě před dvěma či třemi roky se firmy předháněly v nabídce nejrůznějších zaměstnaneckých výhod, v současnosti dochází k jejich výrazné redukci.

Ke krácení benefitů došlo u 25 až 40 procent případů, nejvíce u pozic účetních a u pozic ve finančním sektoru. Firmy nejčastěji rušily třinácté platy a jazykové kurzy.

Mění je za výhody, které pro ně nepředstavují vysoké náklady - například za pružnou pracovní dobu nebo za možnost pracovat jeden či více dnů v týdnu z domova.

Firmy podle něj snižovaly benefity průřezově ve všech oborech. Ke škrtům došlo v pětadvaceti až čtyřiceti procentech všech případů, nejvíce u pozic účetních a u finančních odborníků. Průzkum Robert Half provedl na skoro patnácti stovkách respondentů - klientů z řad firem i žadatelů o zaměstnání.

Zaměstnanecké výhody mohou být hlavně pro větší firmy významným nákladem, podle Křížka se mohou průměrné náklady na benefity v Praze pohybovat v desetitisících ročně na jednoho zaměstnance.

To, že zaměstnanecké výhody firmy nemilosrdně "zkrouhly" potvrzuje i mluvčí personální agentury Manpower Jiří Halbrštát. "V první fázi se loni firmy zbavovaly brigádníků a pracovníků, které bylo možné propustit bez odstupného. V další fázi snižování nákladů pak došlo na benefity," uvedl Halbrštát. "Nejdříve se škrtaly příspěvky na volnočasové aktivity, například příspěvky na vstupné do fitcentra, vstupenky do divadla a podobně," dodal.

Zaměstnanci na obchodních a marketingových pozicích pak přišli o jazykové kurzy a hlavně o možnost použití služebního automobilu k soukromým účelům. "Firmy tuto výhodu poskytovaly často i zaměstnancům, kteří automobil k práci až tolik nepotřebovali. To loni úplně skončilo. Auta zaměstnavatelé odebírali," řekl Křížek.

Mezi nejčastěji poskytované výhody zaměstnanců patří stravenky a týden dovolené navíc. Podle Křížka si už zaměstnanci na tyto výhody zvykli a začínají je považovat za naprostou samozřejmost. Stravenky navíc začal uznávat už i vyšší management, který se dříve placení pomocí těchto poukázek "štítil".

Některé firmy dokonce přistoupily i k šesti týdnům dovolené, které požadují například manažeři na středních pozicích.

Nový hit? Práce doma
Zaměstnavatelé stále častěji preferují výhody, které je "nic nestojí". Například u pracovníků v sektoru informačních technologií patřila mezi velmi žádaný benefit možnost pracovat z domova alespoň jeden den v týdnu. Tento požadavek uvedlo v průzkumu čtyřicet procent dotazovaných IT profesionálů.

"V žebříčku benefitů tak zaznamenal požadavek na možnost práce z domova největší meziroční nárůst," uvedl Křížek. Firmám podle něj nepřináší tato výhoda výrazné náklady, takže jim nečiní problémy ji spolu s pružnou pracovní dobou poskytovat častěji.

České společnosti se podle Křížka učí zaměstnanecké výhody lépe strukturovat. Například u stravenek podle něj mnoho firem nyní zvažuje, jak je poskytovat jen části klíčových zaměstnanců a ostatním nikoli.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.