Na druhou stranu ani pro zaměstnance a uchazeče o zaměstnání už nejsou výhody zásadním faktorem při rozhodování o pracovní pozici. "Nejdůležitějším kritériem se pro uchazeče loni stala stabilita společnosti a možnost profesního růstu," řekl ředitel české pobočky společnosti Robert Half Aleš Křížek.
Konec benefitů v Česku?Největší zaměstnaneckou výhodou je v krizi podle představitelů Robert Half International "stabilní práce". |
Zaměstnanecké výhody mohou být hlavně pro větší firmy významným nákladem, podle Křížka se mohou průměrné náklady na benefity v Praze pohybovat v desetitisících ročně na jednoho zaměstnance.
To, že zaměstnanecké výhody firmy nemilosrdně "zkrouhly" potvrzuje i mluvčí personální agentury Manpower Jiří Halbrštát. "V první fázi se loni firmy zbavovaly brigádníků a pracovníků, které bylo možné propustit bez odstupného. V další fázi snižování nákladů pak došlo na benefity," uvedl Halbrštát. "Nejdříve se škrtaly příspěvky na volnočasové aktivity, například příspěvky na vstupné do fitcentra, vstupenky do divadla a podobně," dodal.
Zaměstnanci na obchodních a marketingových pozicích pak přišli o jazykové kurzy a hlavně o možnost použití služebního automobilu k soukromým účelům. "Firmy tuto výhodu poskytovaly často i zaměstnancům, kteří automobil k práci až tolik nepotřebovali. To loni úplně skončilo. Auta zaměstnavatelé odebírali," řekl Křížek.
Mezi nejčastěji poskytované výhody zaměstnanců patří stravenky a týden dovolené navíc. Podle Křížka si už zaměstnanci na tyto výhody zvykli a začínají je považovat za naprostou samozřejmost. Stravenky navíc začal uznávat už i vyšší management, který se dříve placení pomocí těchto poukázek "štítil".
Některé firmy dokonce přistoupily i k šesti týdnům dovolené, které požadují například manažeři na středních pozicích.
Nový hit? Práce doma
Zaměstnavatelé stále častěji preferují výhody, které je "nic nestojí". Například u pracovníků v sektoru informačních technologií patřila mezi velmi žádaný benefit možnost pracovat z domova alespoň jeden den v týdnu. Tento požadavek uvedlo v průzkumu čtyřicet procent dotazovaných IT profesionálů.
"V žebříčku benefitů tak zaznamenal požadavek na možnost práce z domova největší meziroční nárůst," uvedl Křížek. Firmám podle něj nepřináší tato výhoda výrazné náklady, takže jim nečiní problémy ji spolu s pružnou pracovní dobou poskytovat častěji.
České společnosti se podle Křížka učí zaměstnanecké výhody lépe strukturovat. Například u stravenek podle něj mnoho firem nyní zvažuje, jak je poskytovat jen části klíčových zaměstnanců a ostatním nikoli.