Za malé recyklovatelné plastové tašky nyní zákazníci hypermarketů Albert musejí zaplatit jednu korunu, přičemž výtěžek z jejich prodeje je poukázán nadačnímu fondu Albert.
Společnost Ahold dříve v hypermarketech Albert ročně rozdala přibližně 60 milionů bezplatných igelitových tašek. "Spotřeba těchto malých recyklovatelných tašek klesla o polovinu, což je o několik desítek milionů kusů," sdělil dnes ČTK mluvčí Ahold Czech Republic Libor Kytýr.
Na nákupy s vlastní taškou
Průzkum řetězce Albert podle něj ukázal, že 60 procent Čechů si na nákupy nosí vlastní tašku. "Průzkum však též odhalil, že v případě plastových tašek rozdávaných obchodníky zdarma si dokonce čtyři z deseti zákazníků zbytečně bere více kusů, než skutečně potřebují," podotkl Kytýr.
Čtěte více: |
Lidé kromě těchto malých plastových tašek mohou v prodejnách Albert koupit také velké igelitové a papírové tašky. Pokud si zákazníci prodejen Albert přeci jen vybírají odnosnou tašku, tak podle průzkumu 35 procent z nich preferuje spíše papírovou tašku. "Prakticky všichni zákazníci se vyjádřili, že zpoplatnění platových tašek nezměnilo frekvenci jejich nákupů," uvedl Kytýr.
Obchodníci v Česku podle odhadů bývalého ministra životního prostředí Martina Bursíka ročně rozdají zákazníkům až tři miliardy plastových tašek.
Náklady na jejich výrobu u některých obchodníků dosahují i několik desítek milionů korun ročně. Kvůli tomu již některé obchodní řetězce přestaly igelitové tašky dávat k nákupům zdarma.
Společnost Tesco sice bezplatné plastové tašky, které jsou biologicky rozložitelné, ve svých prodejnách stále nabízí, jejich spotřebu se ale snaží snížit například prodejem jutových nákupních tašek. Podobně postupují také hypermarkety Globus.