Lidovky.cz

Do Česka přichází revoluční novinka: plastová peněženka

Ekonomika

  8:56
PRAHA - Plastová karta o rozměrech 8,5 cm x 5,3 cm. Až dosud nahrazovala mnohem objemnější peněženku. Zanedlouho se však i v Česku mohou platební karty stát nástrojem na krocení útrat domácností a také informačním zdrojem pro obchodníky.

Platba přes internet. foto: Shutterstock

Firma MasterCard, která spolu s konkurenční Visou dominuje světovému trhu s platebními kartami, chystá protlačit do Evropy - Česko nevyjímaje - revoluční novinku.

Nová generace platebních karet by měla lidem umožnit přesně sledovat útraty za jednotlivé druhy zboží a nastavit si i limit, kolik jsou ochotni za určitý sortiment v daném čase zaplatit.

"Držitel karty si například může stanovit, že v daném čase chce za jídlo utratit do pěti tisíc korun, za oblečení pak například dva tisíce korun. Když se nastavenému limitu přiblíží, pošleme mu zprávu... případnou nadlimitní platbu pak buď odmítneme provést, anebo zákazníka další zprávou upozorníme, že svůj limit překročil," popsal funkci nové generace platebních karet manažer pro inovace společnosti MasterCard Joshua Peirez.

Peněženky budou poskytovat informace obchodníkům

"Chytré" platební karty uvedl MasterCard na americký trh v loňském roce. Počátkem letošního roku je pak zprovoznil ve Velké Británii a plánuje jejich další expanzi po celé Evropě včetně Česka. "Záleží jedině na bankách, jestli svým zákazníkům novou technologii zpřístupní," řekl výkonný ředitel MasterCard pro Česko Brian Lang.

Zástupci hlavních domácích bank sdělili, že se zástupci MasterCard zatím o zavádění nové generace platebních karet nejednali. Připustili však, že jejich zavedení zvažují. "V současné době analyzujeme, zda by měly dostatek uživatelů," řekla mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Mluvčí UniCredit Bank Tomáš Pavlík pak připustil, že "chytré" platební karty "představují jednu z možných novinek, která by mohla být klientům nabídnuta".

Kromě držitelů karet chce MasterCard potěšit i obchodníky. Nová generace karet by měla obchodníkům zprostředkovat údaje o tom, co a za kolik jsou držitelé karet ochotni koupit. "Funguje to tak, že my vyzveme obchodníky, aby nám sdělili, co chtějí zjistit, a my jim poskytneme souhrnné údaje odpovídající na jejich žádost," vysvětlil Peirez. Tuto funkci u platebních karet spustil MasterCard ve Spojených státech před třemi týdny. Do Evropy by měla proniknout počátkem roku 2011.

Rychlost zavádění nové generace platebních karet v Česku bude souviset i s rozvojem využívání karet k přímému placení u kas obchodů, řekl ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán. Podmínkou je také aktualizace legislativy o ochraně osobních dat v platebním styku.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.