Jak funguje hromadné nakupování?* Speciální internetové obchody nabízejí zboží a služby dalších firem s velkými slevami. Nejčastěji v rozmezí 40 až 80 procent, někdy ale ještě vyšší. * Podmínkou získání slevy je, aby se v určeném časovém limitu (zpravidla jeden až dva dny) k nabídce přihlásilo minimálně stanovené množství lidí. Obvykle stačí už kolem deseti zákazníků, počet se však liší. * Pokud se nepodaří minimální počet naplnit, po vypršení limitu se nabídka uzavře a žádná transakce se neuskuteční. V opačném případě získají všichni uchazeči, kteří si zboží objednali, svůj slevový kupon. * Firmy, které takto svoje zboží a služby nabízejí, většinou vydělají jen málo nebo nic. Mají však zajištěn příliv nových zákazníků. * E-shopy, které tyto nabídky zprostředkovávají, si obvykle účtují čtvrtinu původní ceny jako marži. |
Portály pro hromadné nakupování začaly vznikat teprve během minulého měsíce, už nyní se v nich ale otáčí miliony korun a přilákaly pozornost velkých obchodních řetězců i potenciálních investorů.
"Nyní rosteme asi o 30 procent týdně. Volají nám firmy a ptají se na to. Nejen velké řetězce, ale i běžní podnikatelé. Na to, že existujeme měsíc a půl, je toho opravdu hodně," popsal Jiří Musil, jeden ze zakladatelů portálu Vykupto.cz.
Ten stejně jako jeho dva čeští konkurenti Slevomat.cz a Cupolis. com nabízí většinou slevy 40 až 80 procent. Mezi prodávané služby patří například nabídky hotelů, restaurací, divadel, wellness a fitness center nebo i zájezdy.
"Aby to opravdu zafungovalo, musí být sleva od 50 procent výš. Pro zákazníky je lákavé to, že si můžou vyzkoušet zajímavé služby za bezkonkurenční ceny, pro firmy je zase důležité, že si jejich služby vyzkouší spousta nových zákazníků. A my z toho samozřejmě máme svoji marži," shrnul Musil.
Miliardový byznys a výborná příležitost
Už po měsíci Hromadné nakupování slavící velké úspěchy ve Spojených státech, Británii či Německu už láká i pozornost velkých hráčů na českém internetu. A není příliš divu. Například americký Groupon, který s obchodním modelem přišel jako první, zvětšil svoji hodnotu během pouhých dvou let z ničeho na více než miliardu dolarů.
Čtěte více: |
"Trend hromadného nakupování sledujeme již delší dobu v zahraničí, v posledních týdnech a měsících konečně přichází také k nám. Určitě je to oblast, která nám dává smysl, ale zatím s případným vstupem vyčkáváme. Dáváme tomu čas pár týdnů a pak se rozhodneme, zda a jakou formou hromadné nákupy zařadíme mezi naše aktivity," prozradil Petr Král, marketingový ředitel společnosti Netretail Holding. Ta vlastní největší český internetový obchod Mall.cz.
Také autoři trojice českých obchodů potvrzují, že o zájem investorů nemají nouzi. "Vedeme jednání s některými mediálními domy, ale sami ještě nevíme, jestli do toho chceme jít," potvrdil Musil.
Přijdou velcí hráči ze zahraničí?
Stejně tak se rozšiřuje i množství společností, které mají zájem vysoké slevy nabídnout, přestože zatím jde většinou stále o ty menší. "Hromadné nakupování využíváme v zahraničí už delší dobu a je z našeho pohledu velice efektivní. Určitě tedy budeme mít zájem i v Česku," prohlásil David Verner, šéf marketingu McDonald’s v Česku.
Spekuluje se také o tom, že by k nám mohl zamířit i samotný Groupon. Ten si v Evropě vytvořil silnou pozici po nedávné akvizici německého CityDeal, který má pobočky i v Rakousku či Německu. "Pokračujeme v expanzi do Evropy a do konce roku 2010 chceme být ve 200 evropských městech. Pokud ještě nejsme v tom vašem, brzy tam budeme," naznačila na dotaz LN Julie Anne Mosslerová z tiskového oddělení Grouponu.
Rozhovor: Česko je pro nás ráj. Lidi zajímá jen cenaČeši nejsou loajální zákazníci. A díky tomu na naše slevy slyší víc než lidé na Západě, říká Tomáš Čupr, šéf největšího českého portálu pro hromadné nakupování Slevomat.cz. * LN Jaký je to pocit, rozjet na zelené louce úplně nový druh byznysu bez jakýchkoli investic a během měsíce roztáčet miliony? * LN Jak byste vlastními slovy popsal, co to hromadné nakupování vlastně je? * LN Před dvěma měsíci tento trh v Česku ani neexistoval, teď se o něj zajímají i velcí mediální hráči. Jaké je v současnosti tempo vašeho růstu? * LN Momentálně jste v Čechách skutečně největší, alespoň podle objemu transakcí. Jak jste se tak rychle dostali na tuto úroveň? * LN Jaký má hromadné nakupování v České republice potenciál ve srovnání se zahraničím, kde již nějakou dobu existuje? Lišíme se nějak kromě časového zpoždění? * LN Čím je dáno to, že hromadné nakupování v Česku rozjelo hned několik firem prakticky během jediného měsíce? * LN Velmi rychle začínají reagovat i velcí hráči českého internetu jako Mall.cz nebo Aukro. Dostali jste už nějakou nabídku? * LN Objevují se i nabídky z druhé strany, tedy ze strany velkých řetězců, které třeba už mají zkušenost s hromadným nakupováním ze zahraničí a chtěly by přes vás nabídnout svoje služby? * LN Dočkáme se tedy brzy něčeho opravdu velkého? * LN Nevím, jestli se podívá, čtenář, ale já se určitě podívám za něj a zkusím mu tu paralelu nabídnout. * LN Na dveře nám už klepe i největší světový systém hromadného nakupování Groupon, který po převzetí konkurenčního CityDealu pronikl i do Rakouska a Německa. Co vy na to? Bojíte se? Těšíte se? * LN A ten druhý důvod? * LN Groupon ve Spojených státech dokonce spustil akci, v rámci které má jeden vybraný člověk žít celý rok jen z jeho nabídky. A pokud neporuší pravidla, dostane po roce 100 tisíc dolarů. Tamní nabídka slev tedy pokrývá vše od jídla až po zubaře, jak je to u nás? Zdá se mi, že nabídka se zatím silně orientuje na ženy a trh zdraví a krásy. * LN Jaké je nyní vaše pokrytí českých měst? Soustřeďuje se vaše úsilí i jinam než do Prahy? * LN A jak na tento nový fenomén reagují firmy a zákazníci? |