Lidovky.cz

Předváděcí prodejní akce: pasti na seniory a předražený aušus

Ekonomika

  10:19
PRAHA - Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) zahájilo rozsáhlou informační kampaň, pomocí které zejména starší lidi upozorňuje na rizika při nákupu zboží na předváděcích akcích. Před nekalými obchodními praktikami organizátorů těchto akcí začaly občany varovat také radnice některých měst.
Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Mluvčí SOS Jan Votočka dnes sdělil, že sdružení informační kampaň na svých internetových stránkách www.spotrebitele.info a v médiích zahájilo kvůli tomu, že v poradnách SOS si každý den stěžují desítky lidí, kteří na předváděcích akcích podepsali nevýhodnou kupní smlouvu a doplatili na to.

Prodejci seniory matou

Obchodní zástupci dokážou seniory snadno poplést. Zmatení starší lidé pak třeba podepíšou smlouvu, podle níž prodejce požádali, aby je navštívili doma.

Pak nemohou smlouvu zrušit do 14 dnů, jak je obvyklé, a musí si koupit výrobek za mnohonásobně vyšší cenu, než za jakou se prodává v obchodech.

"Proti nepoctivým podnikatelům vysávajících z lidí těžce naspořené peníze bojujeme se vší silou dnes a denně. Bohužel bez prevence a řádné informovanosti spotřebitelů je to boj s větrnými mlýny. I proto je tu tato kampaň," dodal.

Předváděcí akce mají v Česku špatnou pověst, přesto je v hojném počtu navštěvují zejména lidé důchodového věku. Česká obchodní inspekce loni našla závady na více než polovině kontrolovaných předváděcích akcí.

Prodejci často klamali zákazníky a používali agresivní obchodní praktiky, pomocí nichž jim vnucovali mnohdy předražené výrobky.

Psychologické útoky

SOS proto sestavilo seznam nejčastějších triků těchto prodejců, informovalo o úskalích nákupu předraženého zboží na splátky a zveřejnilo přepis záznamu hovoru mezi prodejcem a zákazníkem na předváděcí akci.

SOS také připravuje rozhovor s psychologem, který bude komentovat důvody, proč lidé na předváděcích akcích snadno podléhají nevýhodným nabídkám. Součástí kampaně bude i chat s právním expertem SOS, který se na předváděcí akce specializuje.

"Doposud jsem se setkali s bouřlivým ohlasem. Tak veliký zájem jsme skutečně nečekali. Z došlých reakcí, kterých jsou stovky, je zřejmé, že jde o velmi citlivé téma dotýkající se mnoha lidí, kteří byli postiženi nekalými praktikami některých prodejců," uvedla autorka kampaně a šéfredaktorka internetových stránek SOS Marie Vrábelová.

Na nekalé praktiky organizátorů předváděcích akcí upozorňuje na svých internetových stránkách také živnostenský úřad v Neratovicích, podle kterého se vzniklé spory často dají řešit pouze soudní cestou.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.