Lidovky.cz

ÚOOÚ vyzývá lidi ke spolupráci kvůli věrnostním programům

Ekonomika

  14:24
PRAHA - Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) chce zjistit názory lidí na věrnostní programy, pomocí kterých se obchodní řetězce snaží zvýšit loajalitu svých zákazníků. ÚOOÚ proto na svých internetových stránkách zprovoznil diskuzní fórum zaměřené na tyto projekty.

Supermarket Billa. foto: Reprofoto

Odborníci lidem zodpoví dotazy ohledně věrnostních karet a upozorní je na případná úskalí těchto projektů. Obchodní řetězce věrnostní programy v poslední době rozšiřují a zapojily se do nich už statisíce Čechů.

Mluvčí ÚOOÚ Hana Štěpánková dnes sdělila, že úřad se pomocí diskuzního fóra snaží zjistit, zda lidé považují věrnostní karty za přínosné a uvědomují si případná rizika ve vztahu k ochraně svého soukromí a osobních údajů.

Štěpánková upozornila, že obchodní řetězce za často nepatrné slevy mohou sledovat nákupní zvyklosti zákazníků a vytvářet si jejich profily pro marketingové či jiné účely.

Čtěte obchodní podmínky

Lidé, kteří se chtějí do věrnostních programů obchodních řetězců přesto přihlásit, by podle Štěpánkové měli důkladně pročíst obchodní podmínky. Jen tak zákazníci získají důležité informace o tom, komu osobní údaje svěřují a jak s nimi bude naloženo.

Nový věrnostní program v září na tuzemském trhu zahájil například obchodní řetězce Tesco, který karty Clubcard rozdal už bezmála milionu Čechům.

Tesco

Věrnostní programy mají také hypermarkety Globus, Interspar, supermarkety Billa či některé sítě lékáren.

Jak funguje Clubcard

Věrnostní program Clubcard společnosti Tesco funguje tak, že zákazníci za své nákupy sbírají body, které se jim zapisují na účet klubové karty. Za každých utracených deset korun dostanou lidé jeden bod v hodnotě deseti haléřů. Po nasbírání minimálně 300 bodů obdrží peněžní poukázky a slevové kupony na nákup vybraného zboží, které často nakupují.

"V případě Clubcard spolupracujeme s ÚOOÚ a dodržujeme platnou legislativu," uvedla mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová, podle které věrnostní program Clubcard je založen na analýze nákupních položek účtenek.

O slídilství se nedá mluvit

"Na základě vyhodnocení této analýzy je sestavena anonymní nabídka. Ke spárování osobního údaje s nabídkou dochází až v tiskárně, kde se připravuje distribuce. Analýzy položek a osobní údaje jsou uloženy ve dvou různých databázích a na dvou různých místech, takže se nedá o žádném slídilství mluvit," podotkla Karasová.

Platba kartou v supermarketu - ilustrační foto.

Obchodníci rozšiřují věrnostní programy kvůli tomu, že Češi v době hospodářské krize přestávají být loajálními zákazníky a častěji než dříve střídají obchody, aby nakoupili za nejvýhodnější ceny.

O zákazníky pomocí věrnostních programů začala loni na podzim bojovat rovněž první tuzemská nákupní centra. Obchodních center totiž v Česku rychle přibývá, některá z nich se tak již potýkají s nízkou návštěvností.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.