Lidovky.cz

Firmy začnou zkoumat mozky svých zákazníků. Vyvíjejí účinnější reklamu

Ekonomika

  11:27
PRAHA - Obchodníci mají v Česku k dispozici stále dokonalejší metody, pomocí kterých mohou lépe pochopit chování zákazníků a přizpůsobit tomu nabídku zboží v prodejnách či reklamní kampaně.

Podle signálů v mozku lze s velkou pravděpodobností poznat, na jaké slovo člověk myslí. foto: Shutterstock

Zatímco dosud odborníci z výzkumné společnosti GfK Czech zjišťovali reakce vybraných spotřebitelů například na nový výrobek pomocí oční kamery, mimiky těla a rozhovoru, tak letos k tomu přidali sledování jejich mozkové aktivity.

"Pomocí metody GfK NeuroMarketing je možné vyhodnotit intenzitu emocí a pozornosti. Respektive poznat, co způsobuje zájem nebo zalíbení. Měření mozkových vln tak doplňuje celkový obrázek o chování spotřebitele a způsobu jeho rozhodování," řekla ČTK mluvčí společnosti GfK Czech Agáta Jankovská, podle které se tato nová výzkumná metoda postupně zavádí v řadě zemí světa.

V Česku o sledování mozkové aktivity zákazníků už projevili předběžný zájem první obchodníci, jejich jména společnost GfK Czech nezveřejnila.

Díky monitoringu mozkových vln zákazníků lze nejen lépe vytvářet a optimalizovat reklamní sdělení, balení výrobků či online kampaně, ale také přizpůsobit uspořádání zboží v obchodech. "Metoda přináší průlomový pohled na to, jak nastavit parametry tak, aby prožitek spotřebitele pozitivně odrážel záměry marketingové kampaně," podotkla Jankovská.

Najít konkrétní impulz, který je odpovědný za to, že se lidem nějaká věc v obchodě zalíbí nebo je zaujme, je podle odborníků velmi složité. Například při víkendových nákupech zákazníci v prodejnách čelí několika stovkám podnětů. "Měření mozkové aktivity poskytuje odpovědi, které nám dosud scházely. GfK NeuroMarketing v kombinaci se snímáním dráhy zraku nádherně vykresluje skutečně komplexní obrázek toho, co se s člověkem v momentě kontaktu s podnětem děje," uvedl vedoucí kvalitativního výzkumu GfK Czech Ondřej Herink.

Metoda funguje tak, že vybraní spotřebitelé dostanou v laboratoři na hlavu speciální čelenku s čidly a odborníci poté sledují mozkovou aktivitu například při pohledu na reklamní leták nebo na nový výrobek. "Do mozaiky poznání toho, jak se spotřebitel rozhoduje, nyní vkládáme chybějící dílek. S jeho pomocí měříme nejen intenzitu emocí, ale i intenzitu pozornosti, kterou respondent podnětu věnuje," dodal ředitel pro obchod a marketing GfK Czech Jaroslav Jíra.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.