Lidovky.cz

ČEZ uznal chybu, nic netušícím neplatičům se omluví

Ekonomika

  17:17
PRAHA - Řadě zákazníků společnosti ČEZ hrozí tučné pokuty nebo dokonce i odpojení od proudu. Lidé se dostali do potíží poté, co přestali dostávat papírové složenky a nevšimli si změn v termínech placení záloh. Těm, kteří přestali platit účty za elektřinu nevědomky, se nyní ČEZ omlouvá.

ÚNOR - Polostátní energetický gigant ČEZ oznámil stahování z Balkánu, které doprovázel ‚výprodej‘ majetku v Bulharsku. U Černého moře se kvůli tomu zdvihl odpor, Bulharský premiér žádal o vysvětlení i Andreje Babiše. Hlavním důvodem odchodu měly být spory s místními úřady. Ty také pochybovaly o solidnosti kupců elektráren a dalšího majetku ČEZ. foto: Vojtěch ŠeredaLidovky.cz

Elektrárenská společnost ČEZ připouští, že mnoho zákazníků si nevšimlo nových změn v platbách a nevědomky se tak stalo neplatiči. "V takovémto případě se zákazníkům omlouváme a individuálně vyřešíme nápravu," řekl serveru Lidovky.cz tiskový mluvčí společnosti ČEZ Jan Beneš.

ČEZ totiž přestal rozesílat složenky na platbu záloh, což někteří zákazníci zjistili pozdě. Nyní je tak čekají tučné pokuty nebo dokonce odpojení od sítě. Zprávu o potížích lidí, kteří rozhodně nepatří mezi notorické neplatiče, přinesly Hospodářské noviny.

ČTĚTE VÍCE:

Energetický kolos si za způsobem informování stojí. "Dopady jsme se snažili minimalizovat tím, že jsme zákazníky o změnách informovali na přední straně faktury, a to dostatečně viditelným písmem. Zároveň jsme o této změně zákazníky informovali na našich webových stránkách," vysvětluje Beneš.

Co se změnilo?

Zákazníci společnosti ČEZ mají možnost platby složenkou i nadále. Od 1. dubna jim ale poštou nechodí předtištěná složenka. Podle společnosti je to především z toho důvodu, že klienti rádi využívají jiné, levnější formy platby (inkaso, příkaz k úhradě, SIPO). "Vycházíme z dlouhodobých zjištění, na základě kterých jsme se rozhodli podniknout tyto změny," tvrdí tiskový mluvčí Beneš.

Podle něj zákazníkům chodily běžně faktury a pokud nezaplatili, byli dopředu informování o možnosti odpojení od proudu.

"Zákazníka upomínáme až po dvou nezaplacených zálohách, pak jde první upomínka, poté doručená upomínka, a až poté se přistupuje k případnému odpojení. Tedy pokud zákazník zaplatil fakturu a nevšiml si změny záloh na měsíční, tak k případnému vypnutí může dojít až 3-4 měsíce od nezaplacení první zálohy," hájí postup společnosti Beneš.

Většina klientů byla podle něj také kontaktována telefonicky.

Zkrácení některých termínů platby odůvodnil Beneš tím, že nejvíce zákazníků platilo vždy elektřinu v měsíčních intervalech. Každý z odběratelů musel prý změny zaznamenat. "Rozpisy zálohových plateb či platební kalendáře jsou vždy a tradičně součástí zaslané faktury a jsou nepřehlédnutelné," tvrdí Beneš.

Tisícové pokuty a odpojování od proudu

ČEZ dlužníky od proudu nekompromisně odpojuje. Za opětovné připojení si přitom elektrárenská společnost účtuje poplatek téměř dva tisíce korun a platbu zálohy předem.

Zapojení se pak zákazníci mohou dočkat nejdříve za 24 hodin, což působí značné problémy zejména domácnostem, které elektřinou topí a ohřívají vodu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.