Například společnost Cemstar Invest láká na dárky k úvěru nebo na odklady splátek. Zákazníci se ale shodují, že vše je trochu jinak. Firma podle ohlasů na webových stránkách vyláká z klientů kauci na úvěr, ale zákazníkům pak žádnou půjčku neposkytne.
„Bohužel patřím k těm, kteří naletěli. Minulý týden jsem byl na pobočce, kde jsem složil kauci ve výši tři tisíce korun. Od té doby jsem už nic neviděl,“ píše účastník internetové diskuse na serveru Nepoctivci.cz a podobnou zkušenost popisují i desítky dalších zákazníků.
Jak nenaletět. Nejčastější způsoby klamání zákazníků:
|
Pořádně zmást ale může zákazníky i klamavá reklama. Například společnost Euro Money Czech nabízí na svém webu Báječná-půjčka.cz výhody, kterými jsou jasná a přehledná smlouva a žádné skryté poplatky. Na stránkách ale není ani jediná informace o výši RPSN nebo výpůjční úrokové sazbě. Když člověk navíc o úvěr zažádá, přijde mu e-mail se zamítnutím žádosti. Jeho žádost je ale přeposlána společnosti Provident, která se má brzy ozvat s jinou nabídkou.
Podobné je to třeba i na stránkách Okamzitapujcka.cz, které lákají na roční procentní sazbu nákladů už od 5,85 procenta. Právě to je podle expertů marketingový tah, který má pouze přitáhnout nové klienty. „Dostat úvěr za výhodných podmínek je totiž často nereálné,“ vysvětluje Martina Vernerová z občanského sdružení dTest.
Inspekce loví blechy
Právě u sdružení na ochranu spotřebitelů si na společnosti poskytující nebankovní úvěry stěžují stovky lidí a nekalé obchodní praktiky odhalila i Česká obchodní inspekce při svých kontrolách.
Právě ČOI navíc LN potvrdila, že před koncem roku chce kontroly společností nabízejících zejména nebankovní půjčky zintenzivnit. „Máme ale nevýhodnou pozici. Je to jako lovit v pytli plném blech,“ řekla mluvčí inspekce Miroslava Fléglová. Důvod je jasný. Blíží se Vánoce a lidé častěji vyhledávají možnost půjčit si peníze na nákup dárků. A proto se také zvyšuje počet různých triků a klamavých reklam.
ČTĚTE TAKÉ: |
Nejčastějším problémem je právě fakt, že nebankovní úvěrové společnosti často „zapomenou“ uvést roční procentní sazbu nákladů, což ale ukládá novela zákona o ochraně spotřebitele platná od začátku letošního roku. Klasickým případem je i využívání velkého písma, které sděluje to, co si společnost přeje, a použití drobného písma, které naopak popisuje nutné informace.
Nejen úvěry, ale také internet
Tento postup nepoužívají jen společnosti nabízející půjčky, ale třeba i UPC, poskytovatel internetu a digitální televize.
Její reklama na balík rychlého internetu a digitální televize velkým písmem oznamuje cenu 649 korun měsíčně a pozorný čtenář se dočte drobným písmem, že pronájem set-top boxu a modemu stojí dalších 98 korun. „Je to běžný způsob, který lze označit za klamavou reklamu,“ říká Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur s tím, že definitivně o tom může rozhodnout až Rada pro reklamu, které je třeba dát podnět.
Praktiky, které jsou na hraně a lze je označit za klamání, využívají i telekomunikační operátoři. „Naslibují například, že budete platit paušál za internet a televizi pouhých 350 korun, málokterý klient si všimne, že je někde v záplavě malých písmen dodatek, že jde o akci na tři měsíce či na rok a pak budete platit normální paušál, který je několikanásobně vyšší,“ tvrdí Lucie Petránková ze serveru Spotřebitel.net.