Lidovky.cz

Jak nenaletět? Objevily se nové úvěrové triky a fígle

Ekonomika

  7:00
PRAHA - „Pozor, akce. Předvánoční půjčky rychle, bez poplatků a pro každého.“ Podobných reklam před koncem roku rychle přibývá, ať už v novinách, na reklamních letácích ve schránkách nebo na internetu. Za lákavými nabídkami se ale často skrývají příliš vysoké úroky nebo neúplné či nepravdivé informace.
Podvodník (ilustrační foto)

Podvodník (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Například společnost Cemstar Invest láká na dárky k úvěru nebo na odklady splátek. Zákazníci se ale shodují, že vše je trochu jinak. Firma podle ohlasů na webových stránkách vyláká z klientů kauci na úvěr, ale zákazníkům pak žádnou půjčku neposkytne.

„Bohužel patřím k těm, kteří naletěli. Minulý týden jsem byl na pobočce, kde jsem složil kauci ve výši tři tisíce korun. Od té doby jsem už nic neviděl,“ píše účastník internetové diskuse na serveru Nepoctivci.cz a podobnou zkušenost popisují i desítky dalších zákazníků.

Jak nenaletět. Nejčastější způsoby klamání zákazníků:

  1. Akce
    Častý případ v telekomunikacích. Akční nabídky, které slibují nižší paušály. V záplavě textu se ale ztrácí informace o tom, že akce trvá jen určitou dobu a po jejím skončení musí zákazník platit daleko více peněz.
  2. Černé na bílém
    Podle České obchodní inspekce lidé před uzavřením smlouvy často nedostanou požadované informace v písemné formě nebo smlouvu vůbec nedostanou.
  3. Velké a malé písmo
    Ukázkový případ klamavé reklamy. Velkým tučným písmem je napsána základní informace. Na jiném místě letáku je ale doplněná titěrným textem, který mění celé vyznění reklamy.
  4. Měsíční úrok
    Nový trik, jak využít nepozornost zákazníků. Společnosti na reklamách poutajících na půjčky uvádějí úrokové sazby, ovšem ne roční ale měsíční. V nabídce je tak složité se orientovat.

Pořádně zmást ale může zákazníky i klamavá reklama. Například společnost Euro Money Czech nabízí na svém webu Báječná-půjčka.cz výhody, kterými jsou jasná a přehledná smlouva a žádné skryté poplatky. Na stránkách ale není ani jediná informace o výši RPSN nebo výpůjční úrokové sazbě. Když člověk navíc o úvěr zažádá, přijde mu e-mail se zamítnutím žádosti. Jeho žádost je ale přeposlána společnosti Provident, která se má brzy ozvat s jinou nabídkou.

Podobné je to třeba i na stránkách Okamzitapujcka.cz, které lákají na roční procentní sazbu nákladů už od 5,85 procenta. Právě to je podle expertů marketingový tah, který má pouze přitáhnout nové klienty. „Dostat úvěr za výhodných podmínek je totiž často nereálné,“ vysvětluje Martina Vernerová z občanského sdružení dTest.

Inspekce loví blechy

Právě u sdružení na ochranu spotřebitelů si na společnosti poskytující nebankovní úvěry stěžují stovky lidí a nekalé obchodní praktiky odhalila i Česká obchodní inspekce při svých kontrolách.

Právě ČOI navíc LN potvrdila, že před koncem roku chce kontroly společností nabízejících zejména nebankovní půjčky zintenzivnit. „Máme ale nevýhodnou pozici. Je to jako lovit v pytli plném blech,“ řekla mluvčí inspekce Miroslava Fléglová. Důvod je jasný. Blíží se Vánoce a lidé častěji vyhledávají možnost půjčit si peníze na nákup dárků. A proto se také zvyšuje počet různých triků a klamavých reklam.

ČTĚTE TAKÉ:

Nejčastějším problémem je právě fakt, že nebankovní úvěrové společnosti často „zapomenou“ uvést roční procentní sazbu nákladů, což ale ukládá novela zákona o ochraně spotřebitele platná od začátku letošního roku. Klasickým případem je i využívání velkého písma, které sděluje to, co si společnost přeje, a použití drobného písma, které naopak popisuje nutné informace.

Nejen úvěry, ale také internet

Tento postup nepoužívají jen společnosti nabízející půjčky, ale třeba i UPC, poskytovatel internetu a digitální televize.

Její reklama na balík rychlého internetu a digitální televize velkým písmem oznamuje cenu 649 korun měsíčně a pozorný čtenář se dočte drobným písmem, že pronájem set-top boxu a modemu stojí dalších 98 korun. „Je to běžný způsob, který lze označit za klamavou reklamu,“ říká Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur s tím, že definitivně o tom může rozhodnout až Rada pro reklamu, které je třeba dát podnět.

Praktiky, které jsou na hraně a lze je označit za klamání, využívají i telekomunikační operátoři. „Naslibují například, že budete platit paušál za internet a televizi pouhých 350 korun, málokterý klient si všimne, že je někde v záplavě malých písmen dodatek, že jde o akci na tři měsíce či na rok a pak budete platit normální paušál, který je několikanásobně vyšší,“ tvrdí Lucie Petránková ze serveru Spotřebitel.net.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.