Lidovky.cz

Banky se stěhují do mobilů. Je tu éra chytrého bankovnictví

Ekonomika

  19:46
PRAHA - Jedním dotekem prstu zaplatit fakturu či zadat trvalý příkaz. Nebo zjistit, kde je nejbližší bankomat či pobočka banky, najít trasu nebo rovnou vytočit číslo na bankéře. Takové služby a řadu dalších umožňuje takzvané chytré bankovnictví, nejnovější hit, se kterým přicházejí tuzemské banky. Jde o aplikace pro chytré telefony či tablety.

Chytrý mobilní telefon N9 od firmy Nokia. foto: Reuters

Některé již službu nabízejí, největší finanční domy ji právě chystají. Česká spořitelna a ČSOB svou aplikaci spustí od ledna, GE Money Bank ji plánuje ještě na letošní rok. Komerční banka svou aplikaci sice už má, ale je na ní zatím možné pouze vyhledat bankomaty a pobočky. Provádět peněžní transakce nebo kontrolovat historii plateb bude možné na jaře příštího roku.

ČTĚTE TAKÉ:

Příští rok uvede na trh svou chytrou aplikaci i Zuno a Raiffeisenbank. Banky tak reagují na stále větší oblibu chytrých telefonů, kterých se v Česku prodávají desítky tisíc měsíčně. Už nyní se tak podíl chytrých mobilů pohybuje od 15 do 25 procent a toto číslo dál rychle roste.

"Vlastní mobilní aplikace je pro nás logickým krokem, obzvláště v době, kdy rapidně rostou prodeje chytrých telefonů a tabletů," vysvětluje Martin Štýber, výkonný manažer pro vývoj finančních služeb ČSOB a Poštovní spořitelny a jeho slova potvrzují i ostatní.

"Jsme přesvědčeni o tom, že letošní rok je přelomovým v ovládání účtů přes chytré mobilní telefony. Nastupuje nová éra bankovních aplikací, která dále posunuje hranice komfortu, rychlosti a jednoduchosti ovládání účtů vždy a všude při zachování nejvyšších bezpečnostních standardů," tvrdí Radek Jirka, manažer přímého bankovnictví UniCredit Bank, která svou vlastní bankovní aplikaci nedávno představila.

Lákadlo pro nové zákazníky

Pro banky neznamená bankovní aplikace žádný výrazný zisk, jde spíše o marketing a chytré aplikace chtějí banky využít i jako konkurenční výhodu. I proto je od vývojářských společností nakupují často za miliony korun.

"Pro zákazníky je důležité mít přístup ke svému účtu ve chvíli, kdy to potřebují, ne když jsou u svého PC. Pro banky tak jsou chytré mobilní telefony důležité jako nový komunikační kanál, který prokazatelně přiláká nové zákazníky," potvrzuje Abhishek Balaria, jednatel společnosti Zentity.

Klikněte pro zvětšení

Třeba aplikace ČSOB nabídne v rámci chytrého bankovnictví klientům mimo jiné možnost vytvořit si grafickou podobu své platební karty. Majitel telefonu využije třeba svou oblíbenou fotografii, tu si v aplikaci upraví na platební kartu a jedním kliknutím odešle do banky. Telefon mu pak již jen oznámí, že jeho nová karta je připravená na pobočce k vyzvednutí.

Aplikace Citibank zase zobrazí uživateli slevy, které jsou dostupné v okolí místa, kde se právě nachází a nové služby slibuje Zuno Bank či Raiffeisenbank.

V Česku je přitom již řadu let běžné řízení účtu přes telefon, chytré bankovnictví je však o úroveň výš. V případě mobilního bankovnictví je nutné si buď přes telefon otevřít internetový prohlížeč a přes něj se přihlásit do internetového bankovnictví, nebo využívat GSM banking, aplikaci nahranou na SIM kartě.

Ta je ale závislá na typu mobilního operátora, má standardní textové menu v telefonu bez jakékoli grafiky a omezený rozsah služeb i posílaných dat.

Chytré bankovnictví je přímá mobilní aplikace, kterou si uživatel stáhne zdarma do svého chytrého zařízení. Jednoduché intuitivní aplikace pak zvládnou téměř vše, co lidé v kamenných pobočkách. Jejich prostřednictvím lze v chytrém mobilu či tabletu jedním dotekem ovládat bankovní účet, kontrolovat platby nebo splácet kreditní karty.

Kromě toho informují o směnných kurzech, vyhledají podle polohy nejbližší bankomaty a pobočky a majitele chytrého mobilu či tabletu pak mohou s bankou rovnou spojit. Do aplikace si navíc může banka naprogramovat v podstatě cokoli, jak funkčně, tak graficky, takže může aplikaci obohacovat o stále nové a nové služby.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.