Lidovky.cz

Zaměstnanci nejvíce lelkují na internetu v prosinci

Ekonomika

  14:23
PRAHA - Zaměstnanci tráví v předvánočním období zhruba hodinu a půl denně nákupy přes internet a dalšími mimopracovními aktivitami. Prosinec je tak z hlediska promrhané pracovní doby suverénně nejhorší měsíc roku.

Práce s internetem foto: SiemensReprofoto

Vyplývá to z analytických dat technologické společnosti truconneXion, která vyvíjí software pro sledování firemní výpočetní techniky.

"Pracovní morálka v předvánočním období je všeobecně křehká. Prosinec je měsícem nejmasivnějšího zneužívání pracovní doby pro soukromé účely. Podle našich analýz spolknou mimopracovní aktivity 30 procent pracovního času aktivně stráveného na počítači, což podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinového pracovního fondu," uvedl manažer truconneXion Martin Hnízdil.

in

Proti jiným měsícům není mimopracovní čas na počítači stráven tolik relaxací a zábavou, ale aktivními přípravami vánočních a novoročních svátků. "Na vrcholu prosincové statistiky mimopracovních činností je výběr a nákup vánočních dárků, ale také plánování zimní dovolené a programu svátečních dnů.

Přáníčka a péefka

Stále větší část pracovní doby v adventním období pohltí také příprava různých kalendářů z vlastních fotografií, ale také 'péefek' a přáníček, která jsou rozesílána prostřednictvím soukromého e-mailu či sociálních sítí," dodal Hnízdil.

V průzkumu mezi téměř 1800 uživateli pracovního portálu Jobs.cz 56 procent z nich přiznalo, že čas od času nastane situace, kdy se v zaměstnání při práci na PC nevěnují pouze svým pracovním povinnostem. Na 14 procent lidí uvedlo, že počítač pro nepracovní účely využijí jen v mimořádných případech. Jen necelá pětina uvedla, že se v práci věnují pouze úkolům vycházejícím z jejich pracovní náplně. Na 12 procent lidí odpovědělo, že by PC občas využili pro nepracovní záměry, nicméně strach z monitoringu a následných postihů jim v tom brání.

Z šetření společnost LMC mezi více než 200 personalisty tuzemských firem vyplynulo, že čtvrtina firem sleduje, co jejich zaměstnanci dělají na počítači v pracovní době. Dalších 16 procent zavedení monitoringu plánuje.

Firem, které uvedly, že se cílenému sledování činnosti zaměstnanců při práci na firemních přístrojích nevěnují, je víc než polovina (58 procent).

Podle Asociace pro elektronickou komerci k internetovému nakupování nejvíce inklinuje věková skupina 25 až 34 let. Zatímco během roku je poměr nakupujících mužů a žen víceméně stejný, před Vánoci více nakupují muži.

"Lze to připsat tomu, že muži jsou pohodlnější a udělají cokoli, aby se vyhnuli frontám v kamenných obchodech. Hlavním klientem e-shopů v předvánočním období jsou proto muži ve věku 18 až 40 let," podotkl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.