Lidovky.cz

Luxusní zboží se skvěle prodává, krizi nezná

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Alex Schwarzman je dobře placený manažer velké stavební firmy v Německu. Miluje drahá auta, kvalitní parfémy a krásné šperky. Svých koníčků se vzdát nehodlá, a to ani kvůli finanční krizi.

Luxusní prototyp Mercedesu třídy A na autosalonu v Šanghaji. foto: Reuters

„Mám na ně krize nekrize. A když se budu chtít v něčem omezit, tak třeba nepoletím na dovolenou na Bali, ale někam blíž,“ říká pro Lidové noviny. A není sám, kdo takto uvažuje. Přestože nejistá finanční situace přiměje příští rok většinu lidí víc šetřit, trh s luxusem naopak poroste.

„Lidé ani v krizi na luxusním zboží nešetří. Pokud na ně mají, tak prostě utrácejí bez ohledu na stav ekonomiky,“ tvrdí šéf společnosti Mather Communications Ondřej Obluk. Jeho firma studuje trh s luxusním zbožím.

INFOGRAFIKA:

lux

 
Letos se na celém světě podle něj prodalo luxusní zboží za zhruba 260 miliard dolarů a trh s luxusem vzrostl o zhruba deset procent. Milovníci luxusních věcí si tak letos pořídili o 13 procent více koženého zboží, o tři procenta více parfémů a kosmetiky a o zhruba osm procent vrostl i prodej luxusního oblečení.

Dařilo se i automobilkám a luxusním obchodním domům
Výrobce luxusních vozů Ferrari zvýšil v prvním pololetí letošního roku zisk o 23,5 procenta na téměř 92 milionů eur a francouzský luxusní dům LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, který je vlastníkem oděvních značek Louis Vuitton a Kenzo, klenotnictví Chaumet a producentem šampaňského Moët &Chandon a koňaku Hennessy, letos v pololetí zvýšil zisk o 22 procent na 54 miliard korun.

Zisk vzrostl například i italskému oděvnímu domu Prada nebo výrobci luxusních hodinek Cartier. Podobné to podle odborníků má být i příští rok.

Milovníky luxusu ale zdaleka nelákají pouze auta, oblečení nebo šperky. Dalším, komu se letos na poli luxusu navzdory ekonomicky pochmurným časům dařilo, byly čokoládovny. Britská společnost Hotel Chocolat ohlásila nárůst zisku o 25 procent. Agentura Reuters přinesla i informaci, že jeden z největších producentů čokolády v Sýrii zvýšil za posledních šest let prodej ze 150 balíčků denně na více než milion.

Prodej luxusního zboží se ještě víc zvyšuje před Vánoci. Podle serveru pro miliardáře Robbreport. com je ideálním vánočním dárkem například sbírka třinácti červených diamantů za 9,6 milionu liber, letecký výcvik v Arizoně pro osm lidí za 1,6 milionu liber, tři týdny jachtingu za 28 milionů liber nebo třeba Porsche.

Čína saje luxus

Za růstem trhu s luxusem je kromě chuti bohatých lidí nakupovat i zvyšující se poptávka po luxusním spotřebním zboží v Číně. Tržby za luxusní zboží v roce 2009 vystoupaly v Číně na deset miliard dolarů a do roku 2015 podle odhadů McKinsey & Co vzrostou na 27 miliard dolarů.
Svět luxusu neláká ale jen světové „boháče“, o luxusní zboží mají zájem i Češi.

Podle studie společnosti Mather se luxus v Česku prozatím omezuje především na demonstraci společenského postavení a touhy po uznání. Za symbol luxusu označily tři čtvrtiny Čechů automobily, šperky, hodinky a módu. Nejluxusnějšími světovými značkami pak jsou pro Čechy Prada, výrobce kabelek Louis Vuitton, Gucci nebo výrobci hodinek jako Rolex či Cartier. Dobře se ale v Česku prodávají i drahá auta, jako jsou BMW, Audi, Porsche či Mercedes-Benz, nebo diamanty.

„Nejlépe se prodávají šperky z bílého zlata s diamanty. Naším nejprodávanějším sortimentem jsou prsteny,“ říká majitel značky ALO Diamonds Alojz Ryšavý.

Právě ALO Diamonds se zhruba stovkou zaměstnanců vyrostla z drobného živnostníka na jednoho z předních hráčů na českém trhu s diamanty.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.