Lidovky.cz

Web je plný pomluv. Z jedu raší nový byznys

Ekonomika

  21:08
PRAHA - Internet je plný kompromitujících informací, jako jsou pomluvy či náhodně uniklé fotografie, které mohou lidem zničit kariéru, ale i život. Pomoc nabízejí firmy, které budou soukromí a pověst svých klientů chránit na internetu, a stanou se tak virtuálními bodyguardy. Jde o nový lukrativní byznys.

Internet je plný kompromitujících informací (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Americká lékařka Kate si před dvěma roky všimla, že ji na internetu někdo pomlouvá a kazí jí pověst. Po čase přišla na to, že šlo o pomstu bývalé zaměstnankyně, která dostala výpověď.

„Do té doby jsem si nedokázala představit, jak důležitá je moje reputace na internetu,“ svěřuje se Kate na webu Reputation.com a dodává, že pár negativních recenzí na její lékařskou praxi jí odradilo potenciální klienty. Proto Kate zmíněné společnosti zaplatila, aby nepravdivé recenze od bývalé zaměstnankyně odstranila.

ČTĚTE TAKÉ:

Podobnou službu využil i policista Ralf. „Jako policista jsem investoval hodně peněz do ochrany soukromí, ale na ochranu soukromí na internetu jsem zapomněl,“ popisuje Ralf, proč si začal platit přes 3000 korun ročně za službu nazvanou „Moje soukromí“.

Úklid ve virtuálním světě

Pod tímto názvem se skrývá nový byznys–mazání nežádoucích informací z internetu. Podle průzkumu, který zpracovala společnost Ericsson, když analyzovala chování lidí na internetu v USA, Německu, Velké Británii a Indii, se 63 procent respondentů denně přihlašuje na sociální sítě a sdílí tam své osobní informace.

„Je to dobrý komunikační kanál, ale také časovaná bomba, která může komukoli odhalit soukromé informace, jež mají zůstat mimo veřejnost,“ varoval Sagi Leizerov, výkonný ředitel oddělení osobních služeb v americké pobočce Ernst &Young.

Internet je plný kompromitujících informací - grafika

Z profilu na sociální síti, reakcí v diskusích a z dostupných databází státní správy lze totiž poměrně lehce sestavit podrobný profil jakéhokoli člověka a zjistit o něm téměř cokoliv. Právě takové vyhledávání citlivých údajů nabízejí specializované firmy – třeba americká Reputation.com nebo německá Ruflotse, které zároveň vyjednají s jednotlivými servery jejich smazání.

Strach jako základ byznysu

Mazání či upozorňování na osobní informace na internetu má potenciál být velmi lukrativním byznysem. Budoucnost tohoto odvětví srovnávají někteří odborníci s antivirovým průmyslem, protože vychází ze stejné potřeby ochrany ve světě počítačů. „Podívejte se na velikost trhu s antivirovými produkty, která je tři miliardy amerických dolarů ročně,“ říká Jiří Donát, IT analytik a ředitel poradenské společnosti A. T. Kearney.

ČTĚTE TAKÉ:

Jiné odhady jdou ještě dál a mluví o „zlaté žíle“ informačního průmyslu. Podle analytické společnosti eMarketer utratí firmy v roce 2015 za internetovou reklamu 132 miliard dolarů. Pokud by si zároveň neohlídaly svou dobrou pověst na webu, byly by to pro ně vyhozené peníze.

Podle Jiřího Donáta je tento byznys založen na lidském strachu. „Obchod se strachem je tradiční součástí podnikání. Věřím, že i hlídání soukromí se rozvine podobným způsobem,“ říká Donát. V České republice však zatím žádná firma podobné služby nenabízí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.