Po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v květnu reálně meziměsíčně zvýšily o jedno procento. Meziročně se květnové tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,3 procenta. Loňský květen měl o jeden pracovní den více.
ČTĚTE TAKÉ: |
Celkové květnové statistiky maloobchodu podle analytika Davida Marka ze společnosti Patria Finance výrazně ovlivnil pokles tržeb z prodeje a oprav automobilů o 6,4 procenta. "Zde se již druhý měsíc údaje o tržbách výrazně odchýlily od záznamů o registracích automobilů, které naznačovaly příznivější vývoj," upozornil Marek, podle kterého už třináctý měsíc pokračuje klesající trend v tržbách z prodeje potravin. "V této oblasti se projevuje vliv zvýšení DPH. Ve snaze šetřit patrně dochází k tomu, že lidé volí levnější potraviny," dodal.
Úspora na jídle a pohonných hmotách
Maloobchodní tržby podle analytika Pera Dufka z ČSOB potvrzují slabost spotřebitelské poptávky. "Jsou jen dalším číslem v řadě, které ukazuje, že na domácí poptávku česká ekonomika rozhodně spoléhat letos nemůže. Na vině je vyšší inflace, respektive klesající reálné mzdy, a také obavy z dalšího vývoje ekonomiky," uvedl Dufek. Slabá spotřebitelská poptávka podle Dufka brzdí růst cen v obchodech. "Další měsíce přitom rozhodně nepřinesou žádný obrat a dá se dokonce očekávat, že výsledky maloobchodu budou ještě slabší," míní Dufek.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o půl procenta. Meziročně ale poklesly, očištěné o pracovní dny o 3,5 procenta a neočištěné o 6,4 procenta. Snížil se prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů i tržby za opravy.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 1,2 procenta, stejně jako meziročně očištěné o pracovní dny. Neočištěné tržby meziročně stagnovaly, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,9 procenta, zatímco za pohonné hmoty a potraviny klesly.
Češi utrácejí na internetu
V nepotravinářském sortimentu zaznamenal růst zejména prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o čtyři procenta. Tržby vzrostly také ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, pro domácnost, s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím, s počítačovým a komunikačním zařízením a s oděvy a obuví. I nadále pokračoval nižší zájem o nákupy potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách, kde tržby klesly o 1,6 procenta, respektive o 0,3 procenta.
Květnový cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku bez vlivu DPH činil 101 procent a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak nejvíce se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.