Lidovky.cz

Češi už se nabažili bot z Číny. Chtějí kvalitní obuv

Ekonomika

  13:00
PRAHA - Tuzemští výrobci obuvi se přizpůsobují novému trendu, že mezi českými zákazníky pozvolna vzrůstá poptávka po kvalitní obuvi vyrobené v Česku. Dlouhodobým problémem však stále zůstává dovoz bot asijské výroby rozporuplné kvality, kvůli kterému se domácí výrobci stále těžce prosazují na českém trhu.
Výběr bot - ilustrační foto

Výběr bot - ilustrační foto foto: Shutterstock

Začali se proto orientovat na segmenty, které není možné levně dovážet z Asie. Vzrostla proto výroba certifikované dětské obuvi a zájem je i o speciální pracovní a bezpečnostní, zdravotní a ortopedickou obuv, uvedla Česká obuvnická a kožedělná asociace (ČOKA).

ČTĚTE TAKÉ:

"Někteří zákazníci si začínají uvědomovat důsledky používání nekvalitní levné obuvi z dovozu. Pochopili, že kvalitní a zdravotně nezávadná obuv nemůže být levná, z globálního hlediska jde však zatím jen o jednotlivce," řekla Vlasta Mayerová z asociace obuvníků.

Většina Čechů chodí v čínských botách

Statistiky ukazují, že většina Čechů nosí čínské boty. Import z Číny pokrývá asi tři čtvrtiny spotřeby tuzemské obuvi, což podle Mayerové deformuje tržní prostředí. "Čeští výrobci se aktuálně potýkají s 'vytlačováním' místa na českém trhu obuvnickými nadnárodními firmami a levným zbožím z Dálného východu," zdůraznila. Až 80 procent produkce proto směřuje do Evropské unie, poslední tři roky zejména do sousedních zemí.

Deklarovaná cena dovážené čínské obuvi loni klesla na 37 korun za pár.

V obuvnictví podniká v Česku zhruba 35 firem s více než 20 zaměstnanci, k největším patří Baťa, Prabos, Botas, Moleda a Beďa. Obuv se vyrábí ale i v rodinných firmách. Čeští výrobci zaujímají pět procent prodejů u dětské obuvi, až dvě procenta obuvi pro dospělé. Loni se v ČR vyrobilo zhruba 4,4 milionů párů obuvi a výroba se podle Mayerové nehledě na recesi stabilizovala; 90 procent výroby se přitom soustřeďuje ve Zlínském kraji.

Československo bývalo obuvnickou velmocí

Před rokem 1989 se zde vyprodukovalo více než 70 milionů párů obuvi, za 20 let ale výroba rapidně poklesla, dovoz se naopak zvýšil na pětinásobek. V naprosté krizi se české obuvnictví ocitlo před sedmi lety. Loni v březnu se navíc zrušila antidumpingová cla, což mělo podle ČOKA za následek vzrůst exportu čínské obuvi na rekordních 168 milionů párů. Na dovozce z ostatních zemí zbyla dovozní objemová kvóta pouze zhruba 14 milionů párů obuvi za rok 2011.

"Stále větším problémem se stává konec tradičních dodavatelů nejrůznějších materiálů, takže jsme stále častěji odkázáni na zahraničí," řekla obchodní ředitelka firmy Moleda Jolana Němcová. Téměř neexistují koželužny; usně, podešve nebo ztužovací dílce se musejí dovážet například z Itálie, Portugalska nebo Turecka. To podle Němcové vede k prodlužování výrobních termínů, dodacích lhůt a konečně i zvyšování ceny hotové obuvi.

Nedostatek kvalifikované pracovní síly

Složitá situace v českém obuvnictví ovlivňuje i nedostatek kvalifikované pracovní síly. Učební obor obuvník se neotevřel několik let kvůli nezájmu studentů. Úspěchy naopak sklízí mladí designéři obuvi a kožené galanterie.

Dlouhodobé statistické údaje ukazují, že reálná spotřeba obuvi v Česku činí 3,5 až 4,5 páru obuvi na jednoho obyvatele a rok. Jen dovozy čínské obuvi více než čtyřnásobně převyšují tuto statistiku dle spotřeby domácností.

Polovina mužů si koupí jeden pár kvalitních bot

Podle exkluzivního průzkumu společnosti TNS Aisa pro doplňuje botník většina lidí zhruba každých šest měsíců. Jeden pár kvalitních bot si zakoupí téměř polovina mužů, třetina žen si naopak pořídí více párů levnějších bot najednou.

Zastoupení prodejů obuvi v Česku:

Baťa - 9,2

Deichmann - 6,8

Humanic - 5,3

CCC Boty Czech - 1,6

Salamander ČR - 1,4

Reno - 1,4

John Garfield - 1,3

Term (KCS) - 0,8

Stival - 0,6

* orientační hodnoty v procentech

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.