Lidovky.cz

Češi jsou 'věrní' zákazníci. 70 procent lidí má věrnostní karty

Ekonomika

  15:00
PRAHA - Věrnostní kartu obchodníků a různých firem vlastní už 70 procent Čechů. Lidé v Česku mají v průměru tři věrnostní karty, dvě s sebou nosí v peněžence.
Nakupování - ilustrační foto

Nakupování - ilustrační foto foto: Shutterstock

Na Slovensku vlastní věrnostní kartu téměř 90 procent lidí. Na jednoho Slováka připadají v průměru čtyři karty, z nichž tři má v peněžence. Vyplývá to z letošního průzkumu společnosti GfK.

ČTĚTE TAKÉ:

Řetězce si kartami chtějí získat loajalitu zákazníků

Lidé vlastní nejčastěji věrnostní karty obchodních řetězců, které do svých věrnostních programů přilákaly už několik milionů Čechů a Slováků. Za pravidelné nákupy jim nabízejí různé slevy a výhody. Pomocí propracovaných věrnostních programů se obchodníci snaží zvýšit loajalitu zákazníků, která v době hospodářské krize výrazně ochabla. Lidé častěji než dříve střídají obchody, aby nakoupili za nejvýhodnější ceny.

Od věrnostních programů lidé v obou zemích očekávají hlavně slevy a nižší ceny. "Zajímavé jsou pro ně i programy, kde se sbírají body, vracejí se peníze z nákupů, poskytují slevové kupóny a různé dárky. Nejoblíbenější jsou právě ty programy, kde je nabídka zajímavých výhod široká, kombinovatelná a časové omezení benefitů není příliš limitující," uvedla společnost GfK.

Dobře nastavený věrnostní program podle odborníků významně zvyšuje sympatie ke značce a motivuje zákazníka k častějším návštěvám prodejny. "Až 85 procent vlastníků věrnostní karty v Česku a na Slovensku uvedlo vyšší frekvenci nákupů u poskytovatele klubu a odhodlanost u něj i nadále nakupovat," stojí ve zprávě GfK.

Třetina vlastníků karet není spokojena s výhodami

Z průzkumu také vyplynulo, že i když se členové klubu cítí být dostatečně informováni, tak až třetina vlastníků věrnostních karet není spokojena s výhodami, které jim členství v klubu přináší. Zhruba třetina lidí v obou zemích má pocit, že se firma, jejíhož věrnostního klubu jsou členy, o ně dostatečně nestará. Stejný podíl lidí s věrnostní kartou nezná ani konkrétní benefity členství v klubu.

Věrnostní programy v Česku provozuje většina obchodních řetězců, jako jsou například společnosti Tesco, Globus, Billa či Interspar. Věrnostní programy organizují i provozovatelé nákupních center či sítě čerpacích stanic.

Mocná zbraň v rukách obchodníků

Obchodníci díky věrnostním programům dostávají do rukou mocnou zbraň, pomocí které mohou motivovat zákazníky k větším útratám. Pokladní účtenka totiž obsahuje velké množství cenných informací, které mohou obchodníci využít ve svůj prospěch. Například jak často a které kategorie zboží lidé v prodejnách nakupují, které výrobky pořizují opakovaně, zda platí hotově nebo kartou či kolik a jaké zboží nakupují v akčních nabídkách. Díky těmto informacím mohou obchodníci lépe naplánovat slevy a akční nabídky.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.