Lidovky.cz

Nový podvod vám prodraží účet za telefon. Stačí dostat neznámou SMS

Ekonomika

  7:00aktualizováno  12:30
PRAHA - Desítky Čechů se staly obětí podvodu, když dostaly nevyžádanou SMS zprávu, odpověděly na ní a přišly tak o peníze. Mobilní operátoři si přitom „myjí ruce“ a podvodné prémiové SMS účtují.

„Vypněte vibrace na svém telefonu, používejte jen vyzvánění.“ „Vypněte zadní světlo telefonu.“ „Užijte si naše služby.“ Přesně takové SMS zprávy dostala v posledních dnech do mobilu spousta Čechů.

Zřejmě nevědomky se totiž zaregistrovali k odběru prémiových SMS, které jsou zpoplatněny 99 korunami „za kus“. Při pokusu o odhlášení služby si pak firma účtuje dalších 99 korun. A často službu ani nezruší.

Některým z podvedených lidí navíc nepřišla jen jedna, ale hned několik takových zpráv. Jejich účet tak kvůli nevyžádaným zprávám narostl o několik stovek korun.

Přijmete SMS a stovka je pryč (klikněte pro zvětšení grafiky)

Drahé a nechtěné zprávy přišly z nejrůznějších čísel a nabízely různé služby nebo informace. Všechna telefonní čísla ale začínala předčíslím 90 a má je zaregistrována společnost Dimoco Czech.

Fatální je, že lidé nemají prakticky žádnou šanci, jak se domoci svých peněz. A dokonce ani nemohou zabránit tomu, aby se stali obětí takového podvodu. Většina z těch, kteří ve svém měsíčním vyúčtování našli často více než stokorunovou položku za „platby třetí straně“, se nejprve snažila celou věc řešit se svým operátorem.

Nejčastěji to byl podle informací LN Vodafone. Ten dal ale od celé kauzy ruce pryč a svým zákazníkům doporučil, aby stížnosti adresovali na poskytovatele služby, případně na Český telekomunikační úřad.

Prémiové SMS (klikněte pro zvětšení grafiky)

„Pokud mají zákazníci stížnost, musí se obrátit na poskytovatele těchto služeb,“ říká mluvčí Vodafonu Alžběta Houzarová. Vodafone tak neobjednané textovky svým zákazníkům bez problémů naúčtoval.

„SMS mi chodila každý týden a nyní jsem zjistil z faktury, že platím o 500 korun více. Nikdy jsem nic neobjednával, a to ani přes internet v mobilu. Službu jsem si nechal zablokovat, nicméně fakturu uhradit musím,“ píše na webové stránce Kdovolal.net jeden z poškozených. A zdaleka není sám.

„Také jsem se stala obětí. Ve Vodafonu mi řekli, že se mám obrátit na společnost Dimoco, oni sami to prý řešit nebudou,“ píše na stejném webu další podvedená žena. Její zkušenost potvrzují i další zákazníci – nejen Vodafonu, ale i dalších dvou operátorů. Desítky z nich si proto stěžovaly u Českého telekomunikačního úřadu.

ČTĚTE TAKÉ:

„My jsme na společnost Dimoco Czech podali trestní oznámení,“ potvrzuje mluvčí úřadu František Malina. Sám úřad podle něj ale stížnosti spotřebitelů řešit nemůže, protože kontrola obsahu služeb není jejich práce. Podvedení klienti by měli sami podat trestní oznámení na policii.

Spolu s podáním trestního oznámení se pak český regulátor obrátil i na mobilní operátory sdružené v Asociaci provozovatelů mobilních sítí s tím, aby vůči společnosti Dimoco Czech přijali opatření.

V pondělí Vodafone telefonní číslo, ze kterého přes firmu Dimoco poskytovala služby společnost Erofilm zablokoval pro prémiové SMS.

Podvody v zahraničí

Jediným společníkem firmy Dimoco je rakouská společnost Dimoco direct mobile communications, jejímž jednatelem je Roland Tauchner. Ten je kromě současné kauzy s podvodnými textovkami spojen i s dalšími kontroverzními SMS službami, a to nejen v Česku.

Ve Slovinsku si například spotřebitelé stěžovali, že se stali zákazníky SMS klubu společnosti Dimoco, aniž by o svém placeném členství cokoliv tušili. Podobný případ jako v Česku pak před třemi lety řešili i angličtí spotřebitelé, kterým na telefony chodily drahé nevyžádané SMS zprávy také od Dimoca.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.