Lidovky.cz

Místo zlatého šperku přišel poštou jen ulepený šunt

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Na internetu letos nakupoval každý třetí Čech. Objednávání zboží přes síť je sice pohodlnější, a mnohdy i levnější, než návštěva kamenného obchodu, ale na druhou stranu je zde riziko, že se zákazník dočká jen nekvalitního zboží, zatímco jeho peníze zmizí v nenávratnu.
Šperky (ilustrační foto)

Šperky (ilustrační foto) foto: Shutterstock

„V takovém případě spotřebiteli nepomůže, že má právo od koupě odstoupit do 14 dnů. I když je uplatní, vrácení peněz do 30 dnů se nedočká. Prodejce většinou nekomunikuje a oprávněné požadavky spotřebitele ignoruje,“ popsala praktiky neseriózních prodejců mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

ČTĚTE VÍCE:

A popisuje příklad konkrétní zákaznice, která si na internetu koupila šperk ve tvaru květiny. Prodávající sliboval, že je potažen bílým 18karátovým zlatem a osazen elementy Swarovski.

Křivý a upatlaný od lepidla

„Po vybalení objednaného šperku byla spotřebitelka zklamaná už jeho vzhledem. Kromě toho, že neodpovídal vyobrazení v nabídce e-shopu, byl pokřivený, upatlaný od lepidla a v zásilce chyběl doklad o zaplacení. O jeho zaslání několikrát prodávajícího požádala, ale marně,“ uvedla mluvčí.

Češi nakupují na inernetu:

V roce 2012 nakupovala přes internet téměř třetina Čechů. Počet zákazníků e-shopu se stále zvyšuje. Nejoblíbenější jsou mezi mladými lidmi ve věku od 25 do 34 let. Z této skupiny využívá nákupů přes internet více než polovina.

Zdroj: Český statistický úřad

Do případu se tak vložila Česká obchodní inspekce. Sama si stejný šperk v e-shopu objednala a předala puncovnímu úřadu. A výsledky byly jednoznačné: šperk je vyroben z niklu a mědi a byl pouze postříbřen, po zlatě ani památka.

„Co se týká osazení kameny, jedná se o olovnaté sklo, ale zda jsou z dílny Swarovski, se nepodařilo ověřit. Proto byl prodávající vyzván k doložení nabývacích dokladů,“ říká Fléglová.

E-shop dostane pokutu

Provozovatel tak podle inspekce lhal o pozlacení šperku. Náhrdelník navíc nebyl označen povinnými údaji a byl zabalen jen v průhledném sáčku. Chyběl také doklad o zaplacení.

Inspekce tak chce e-shopu uložit pokutu, podvedené zákaznici dává naději. „Spotřebitelka má v tomto případě právo odstoupit od smlouvy pro rozpor věci s kupní smlouvou a požadovat vrácení peněz. Pokud se s prodávajícím nedohodne, může se domáhat svého nároku soudní cestou,“ vysvětluje Fléglová.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.