Petr Němec, který jako první v Česku vymohl od Komerční banky navrácení poplatků za vedení svého úvěrového účtu, se spojil s provozovatelem serveru Bankovnípoplatky.com Patrikem Nacherem.
Společně spustili internetovou výzvu, díky níž se každý z nespokojených klientů může jednoduše zapojit do hromadného tažení proti účtování podle mnohých zcela nesmyslné položky.
Jak se připojit k hromadnému vymáhání? |
„Banky ustupují pomalu a mnohdy jen částečně. Poplatek stále účtují statisícům klientů. Spoléhají na to, že uspokojí jen pár nejaktivnějších a dál budou zbytku občanů protiprávně účtovat předmětný poplatek. Je čas spojit síly a přitvrdit,“ stojí na webu s formulářem, kam stačí vyplnit nacionále, banku, typ půjčky, dobu trvání smlouvy a výši měsíčního poplatku.
2400 za nicServer Lidovky.cz nedávno přinesl návod, jak o peníze žádat individuálně. Ne vždy jsou se ale tyto výzvy úspěšné. Nejedná se přitom o zanedbatelné částky, například za vedení hypotečního úvěru může běžný klient platit i 2400 korun ročně. „Zkoušel jsem vrátit poplatky za vedení hypotečního úvěru (od poloviny loňského roku 200,- Kč měsíčně!) u GE Money a poslali mě do háje. Zareagovali celkem rychle, napsali slušný dopis, ale nevrátí mi nic,“ píše například jeden z neúspěšných žadatelů na facebookové stránce webu Jdeto.de. |
A ohlas je veliký. Od úterý, kdy byl web spuštěn, do středečního večera už stránka evidovala více než 350 klientů s požadavky na vrácení celkem 10 milionů korun. „Pokud neuspějeme s bankami mimosoudní dohodou, jsme připraveni jít také soudní cestou, a to sami nebo s právním zastoupením,“ vysvětluje Petr Němec budoucí postup iniciativy.
Jejím účelem je snížit časovou i finanční nákladnost na vedení případných soudních sporů, protože čím více bude klientů, tím budou průměrné náklady menší. Čím větší bude nárokovaná částka, tím lákavější bude zastupování klientů pro advokáty.
„Podle mého názoru je cifra 100 milionů dosažitelná v brzké době. To odpovídá zhruba třem a půl tisícům lidem. V takovém množství můžeme bez větší časové investice koordinovat citelný nátlak na banky a případně výběrem společného advokáta žalovat banky za podmínek, kde by náklady klientů na právní zastoupení pokryl přísudek, tedy to, co by banka musela zaplatit navíc za naše zastoupení advokátem. Vhodně sjednané právní zastoupení by nás tak nestálo nic navíc, a to k újmě bank,“ pokračuje Němec.
Společně proti poplatkům
Mladý právník a mediátor přitom není jediný, kdo v poslední době vytáhl proti poplatkům, které už předloni Německu zakázal soud. Žalobu na Komerční banku už podalo spotřebitelské sdružení dTest.
Ve vzduchu visí také obdobná žaloba na Českou spořitelnu. Jak nedávno informoval server Lidovky.cz, do sporu vstoupila také vlivná advokátní kancelář Toman, Devátý a partneři. ČTĚTE VÍCE
Tlak na banky už přináší první ovoce. Kritizované poplatky už zrušila například Raiffeisenbank nebo Komerční banka.
Inspirace v NěmeckuNěmecký Spolkový soudní dvůr předloni v červnu rozhodl, že vybírat poplatek za úvěrový účet je vůči spotřebiteli nepřiměřená smluvní podmínka. Výpis z účtu totiž klientovi žádnou novou informaci nepřináší. Bance jen musí platí dvakrát: jednak úrok z půjčky, jednak za vedení účtu. V německém případě šlo o dvě eura (50 korun) měsíčně a v českých o podobné částky. V souvislosti na německý rozsudek začali své banky žádat o vrácení těchto poplatků také čeští klienti, přičemž řada z nich uspěla. Iniciativa už přiměla několik českých bank k tomu, aby účtování těchto poplatků zrušila. |