Lidovky.cz

H&M nabídne slevu za staré obleční. 'Módní charita' ho pak zrecykluje

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Švédský obchodní řetězec s oblečením H&M zahájí 21. února v českých obchodech akci H&M Conscious zaměřenou na recyklaci oblečení. Zákazníci do vybraných obchodů budou moci přinést nepotřebné oděvy, za něž dostanou slevu na nové zboží. Cílem projektu je snížit objem oblečení, které bez dalšího využití končí zbytečně na skládkách.

Zářivé barvy na oblečení. foto: Shutterstock

Lidé mohou donést jakýkoliv kus oděvu bez ohledu na značku i stav. Podle Radima Pelánka z marketingového oddělení H&M CZ je několik možností, jak použité oblečení dále zpracovávat.

Příkladem je nové využití zachovalých materiálů, recyklace nebo výroba energie. "Takže není nutné zatěžovat životní prostředí vyhazovaním starého oblečení," doplnil Pelánek. Za každou tašku nošeného oblečení získá zákazník jeden slevový kupón. Každý přitom denně může donést jen dvě tašky s oděvy, čímž je množství kupónů limitováno.

ČTĚTE TAKÉ:

H&M v rámci akce spuštěné ve všech 48 zemích, kde má obchody, spolupracuje se společností I:Collect, která oblečení zrecykluje na další použití.

"Dalšími partnery v projektu jsou pak v jednotlivých zemích charitativní organizace, které dostávají dotace za každý kilogram oblečení, který na našich obchodech přijmeme," uvedl Pelánek. V České republice bude H&M Conscious spuštěná v osmi obchodech v Praze, Brně a Ostravě.

Shwopping v Marks&Spencer

Podobný projekt pod názvem "shwopping", který vznikl kombinací anglických slov swap (vyměnit) a shopping (nakupování), loni v dubnu spustila britská společnost Marks&Spencer.

Oblečení, které zákazníci mohou v obchodech odkládat do krabic označených jako "Shwop Drop", přebírá charitativní organizace Oxfam, která oděvy prodá dál, poskytne je těm, co je potřebují, nebo zrecykluje. Za odložené oblečení zákazníci mohou získat dárkové poukazy.

ČTĚTE TAKÉ:

M&S chce projektem stejně jako H&M zamezit bezúčelnému vyhazování oblečení. Značka loni na podzim uvedla, že od spuštění projektu lidé do obchodů přinesli 2,2 milionu kusů nepotřebných oděvů.

Shwopping zatím funguje jen v Británii. Česká pobočka M&S aktuálně přemýšlí nad možnostmi, jak u nás projekt spustit. "Momentálně hledáme nějakou vhodnou organizaci, se kterou bychom mohli v rámci tohoto programu spolupracovat," uvedla marketingová manažerka Marks and Spencer Czech Republic Helena Vyhnánková s tím, že společnost je vstřícná také podnětům z řad veřejnosti, která organizace by se pro spolupráci hodila.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.