Česká spořitelna vykázala za loňský rok nárůst čistého zisku o 21,8 procenta na rekordních 16,6 miliardy korun. Druhá největí tuzemská banka ČSOB zaznamenala ještě prudší zlepšení a uvádí o 37 procent lepší výsledek než v roce 2011. Podařilo se jí vydělat 15,3 miliardy korun. Komerční banka loni zvýšila čistý zisk dokonce téměř o polovinu na 14,2 miliardy.
Pokud se však zaměříme na jejich výnosy z bankovních poplatků, zjistíme, že na tomto poli se „Velké trojce“ loni příliš nedařilo. Na poplatcích totiž svorně vybrali méně než předloni, což rozhodně není obvyklé.
BANKA | 2011 | 2012 | ZMĚNA |
---|---|---|---|
Česká spořitelna | 12,4 mld. | 11,8 mld. | -4,95 % |
ČSOB | 9,1 mld. | 8,7 mld. | -3,83 % |
Komerční banka | 7,3 mld. | 7,0 mld. | -3,93 % |
zdroj: | bankovnipoplatky.com |
Česká spořitelna zaznamenala pokles v čistých výnosech z poplatků o více než půl miliardy korun, což je téměř o pět procent méně než v roce 2011. ČSOB a Komerční banka zaznamenala 4procentní pád.
„Konkurence funguje a donutila velké banky k určitým poplatkovým ústupkům. Zároveň banky dosáhly i přes stagnující ekonomickou situaci u nás, rekordních celkových zisků, takže je vidět, že toho lze dosáhnout i bez zvyšujících se bankovních poplatků,“ řekl majitel serveru Bankovnípoplatky.com Patrik Nacher.
Pokles přitom neznamená, že by banky poplatky snižovaly. Například u České spořitelny se řada klientů naučila využívat internetové bankovnictví, přes které jsou účtovány mnohem menší částky než za stejné služby v kamenných pobočkách.
ČTĚTE TAKÉ: |
Situace na českém bankovním trhu v oblasti poplatků je přitom v porovnání se západními zeměmi tristní. Český klient je zvyklý platit za to, co je často jinde v Evropě považováno za samozřejmost.
„Problém u českých bank je v tom, že se jim nechtějí dělat žádné riskantnější obchody nebo je mají z centrál zakázané. Takže své podnikání zaměřily na to, jaké všechny poplatky by se daly vymyslet. Vždyť jich mají celkem okolo 240,“ řekl například v rozhovoru pro Lidové noviny Daniel Paľko, předseda představenstva BSP Lawyer Partners.
Právě BSP ve spolupráci s advokátem Petrem Tomanem a weby Jdeto.de a Bankovnípoplatky.com vyzývají nespokojené klienty bank, kteří musí platit poplatky za vedení úvěrových a hypotečních účtů, aby se proti této praktice postavili a své peníze vymáhali zpět. ČTETE VÍCE