Lidovky.cz

Čechům už se nechce platit poplatky. Banky přesto hlásí rekordní zisky

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Trojice největších českých bank se za uplynulý rok těší z historicky nejvyšších zisků. Při pohledu na jejich hospodaření si přitom lze všimnout zajímavé změny, překvapivě totiž vybrali od svých klientů méně peněz na bankovních poplatcích, než v předchozích letech. Ke snižování a rušení neoblíbených účetních položek je přinutil zejména zostřující se konkurenční boj, ale také internetové bankovnictví.

Velká trojka vybrala na poplatcích méně. foto: Lidové noviny

Česká spořitelna vykázala za loňský rok nárůst čistého zisku o 21,8 procenta na rekordních 16,6 miliardy korun. Druhá největí tuzemská banka ČSOB zaznamenala ještě prudší zlepšení a uvádí o 37 procent lepší výsledek než v roce 2011. Podařilo se jí vydělat 15,3 miliardy korun. Komerční banka loni zvýšila čistý zisk dokonce téměř o polovinu na 14,2 miliardy.

Pokud se však zaměříme na jejich výnosy z bankovních poplatků, zjistíme, že na tomto poli se „Velké trojce“ loni příliš nedařilo. Na poplatcích totiž svorně vybrali méně než předloni, což rozhodně není obvyklé.

Čisté výnosy z bankovních poplatků
BANKA20112012ZMĚNA
Česká spořitelna12,4 mld.11,8 mld.-4,95 %
ČSOB9,1 mld.8,7 mld.-3,83 %
Komerční banka7,3 mld.7,0 mld.-3,93 %
zdroj:bankovnipoplatky.com

Česká spořitelna zaznamenala pokles v čistých výnosech z poplatků o více než půl miliardy korun, což je téměř o pět procent méně než v roce 2011. ČSOB a Komerční banka zaznamenala 4procentní pád.

„Konkurence funguje a donutila velké banky k určitým poplatkovým ústupkům. Zároveň banky dosáhly i přes stagnující ekonomickou situaci u nás, rekordních celkových zisků, takže je vidět, že toho lze dosáhnout i bez zvyšujících se bankovních poplatků,“ řekl majitel serveru Bankovnípoplatky.com Patrik Nacher.

Pokles přitom neznamená, že by banky poplatky snižovaly. Například u České spořitelny se řada klientů naučila využívat internetové bankovnictví, přes které jsou účtovány mnohem menší částky než za stejné služby v kamenných pobočkách.

ČTĚTE TAKÉ:

Situace na českém bankovním trhu v oblasti poplatků je přitom v porovnání se západními zeměmi tristní. Český klient je zvyklý platit za to, co je často jinde v Evropě považováno za samozřejmost.

„Problém u českých bank je v tom, že se jim nechtějí dělat žádné riskantnější obchody nebo je mají z centrál zakázané. Takže své podnikání zaměřily na to, jaké všechny poplatky by se daly vymyslet. Vždyť jich mají celkem okolo 240,“ řekl například v rozhovoru pro Lidové noviny Daniel Paľko, předseda představenstva BSP Lawyer Partners.

Právě BSP ve spolupráci s advokátem Petrem Tomanem a weby Jdeto.de a Bankovnípoplatky.com vyzývají nespokojené klienty bank, kteří musí platit poplatky za vedení úvěrových a hypotečních účtů, aby se proti této praktice postavili a své peníze vymáhali zpět. ČTETE VÍCE

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.