Lidovky.cz

Banky věří, že soud lidi odradí. Bojovníci s poplatky hrají o miliardy

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Vrátit poplatky za vedení úvěrových a hypotečních účtů už chce více než 270 tisíc klientů českých bank. Vedle samotných poplatků žádá iniciativa PoplatkyZpět.cz po bankách také 1500 korun za zpracování jedné žádosti. Banky se do jednání příliš nehrnou a soudní spor je na spadnutí. V případě prohry by přitom musely banky zaplatit iniciativě částku mnohem vyšší.
Ve spolupráci se sdružením Poplatkyzpět.cz usilují o navrácení poplatků stovky klientů bank (Ilustrační foto).

Ve spolupráci se sdružením Poplatkyzpět.cz usilují o navrácení poplatků stovky klientů bank (Ilustrační foto). foto: Poplatkyzpět.cz

Banky podle zástupců sdružených iniciativ na vymáhání poplatků reagují na žádosti o vrácení poplatků zamítavě, takže spor bude muset pravděpodobně rozhodnout soud. Nyní přitom požadují PoplatkyZpět.cz částku 1500 korun za zastupování jednoho klienta.

Průlomový verdikt

Obvodní soud v Praze 5 rozhodl 18. dubna ve sporu o vrácení úvěrových poplatků ve prospěch klienta banky. Podle představitelů iniciativy PoplatkyZpět.cz je rozsudek průlomový.

Hypoteční banka reagovala tvrzením, že rozhodnutí soudu se vztahuje k velmi specifickému případu a rozhodně jej nelze považovat za precedentní. Názory právníků na to, zda jde o průlomové rozhodnutí, se liší.

Klient Hypoteční banky Michal Novák žádal vrácení částky 4200 korun, kterou bance zaplatil na poplatku za správu úvěru v měsíční výši 150 korun. Soudce Martin Šalamoun uvedl, že klientovi banky vyhověl a vedle zaplacených úvěrových poplatků mu přiznal i náklady soudního řízení, které banka musí uhradit. ČTĚTE VÍCE

V případě soudní pře by tato částka mohla vzrůst i trojnásobně. Co tedy vede banky k tomu, aby podstoupily takové riziko?

Podle Petra Němce z webu JdeTo.de banky věří, že se jim soud vyplatí.

„Když budou vracet na výzvu, obrátí se na ně 50 procent klientů, takže zaplatí například 5 miliard. Když se budou soudit, řadu lidí odradí a obrátí se na ně jen 20 procent, což znamená platit jen dvě miliardy plus další miliardu na právníky. To znamená úsporu dvou miliard,“ vysvětluje Němec postup oslovených bank.

Částka za zastupování klienta je podle Němce vypočítána podle advokátního tarifu. „V případě soudu bude samozřejmě větší, protože tam budou minimálně tři úkony po 1500 korunách,“ vysvětluje první český klient, kterému se podařilo poplatek získat zpět.

Například v nedávném sporu klienta Hypoteční banky, kterému Obvodní soud pro Prahu 5 přiznal nárok na vrácení poplatků za vedení hypotečního účtu, bude muset banka zaplatit náklady řízení 8 623 korun. Čistě teoreticky by tak prohraný soudní spor mohl vyjít banky na 2,3 miliardy korun jen na nákladech.

Za soud budou muset lidé platit

První vlnu zájemců o vrácení poplatků iniciativa osloví během příštího týdne. „Není žádné tajemství, že žaloba je v podstatě zpracovaná, jen se dolaďují detaily. Příští týden obešleme první skupinu klientů s žádostí o soudní poplatek. Také budeme potřebovat naskenovanou úvěrovou smlouvu,“ uzavírá Němec. I v případě neúspěchu iniciativa garantuje, že soudní poplatek klientovi vrátí.

To potvrzuje i šéf společnosti BSP Lawyer Partners, která nespokojené klienty zastupuje. „Obrátíme se na naše klienty s tím, aby odsouhlasili podání žaloby k soudu a uhradili soudní poplatek 400 korun. Je to bohužel jediná možnost, jak pro naše klienty úvěrové poplatky zpět,“ řekl ČTK provozovatel webu PoplatkyZpět.cz Daniel Paľko.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidé se mohli o vrácení poplatků přihlásit do konce dubna. „V systému dnes evidujeme téměř 252 tisíc plných mocí, ale ještě odhadem 20 až 30 tisíc jich bylo doručeno neúplných či chybně vyplněných,“ odhaduje Paľko.

„S klienty, kteří chybně vyplnili plnou moc, musíme vše opravit a doplnit tak, aby údaje byly úplné a správné. To našim pracovníkům klientského centra zabere v dalších dnech mnoho času,“ říká Patrik Nacher, provozovatel webu BankovníPoplatky.com.

Klienti vytáhli proti bankám

Iniciativa PoplatkyZpět.cz se snaží získat pro klienty bank zpět údajně neoprávněně inkasované úvěrové poplatky a zároveň usiluje o jejich zrušení do budoucna. V podobné situaci již uspělo u soudu spotřebitelské sdružení v Německu.

Prvním klientem, který v Česku poplatek na bance vymohl, právník Petr Němec, který takto získal od Komerční banky zpět téměř tři tisíce korun a následně založil výzvu JdeTo.de. Jeho výzva ve spolupráci se serverem BankovníPoplatky.com se poté dostala pod záštitu největšího projektu PoplatkyZpět.cz.

Také Finanční arbitr už v prvnímu nálezu ve sporu o poplatek konstatoval, že banka je povinna ho klientovi vrátit a zaplatit pokutu. ČTĚTE VÍCE

Právník Petr Němec vymohl na Komerční bance poplatky za vedení úvěrového účtu

Tuzemské banky také čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů od února. Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval časopis dTest Komerční banku a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.