Lidovky.cz

Za zkaženou dovolenou bude náhrada. Změní to občanský zákoník

Ekonomika

  9:30
PRAHA - Bazén v havarijním stavu, nebo špatný hotel. Místo klidné dovolené komplikace. Češi se však úspěšně brání praktikám některých cestovních kanceláří. Problém vyřeší nový občanský zákoník.
Řecké ostrovy (ilustrační foto)

Řecké ostrovy (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Když se letos Jakub Rakušan z Olomouce vypravil se svou přítelkyní na dovolenou v Turecku, těšil se na bydlení v hotelu hned u pláže. Překvapivě se ale už na vídeňském letišti, odkud na dovolenou s německou cestovkou Öger Tour odlétal, dozvěděl, že bydlet bude jinde. "Náhradní ubytování bylo v hotelu, který se nacházel dále od moře, a navíc jsme museli chodit přes silnici. To se nám nelíbilo,“ říká pan Rubeš s tím, že později zjistil, že cestovka měla jiný hotel zamluvený už dávno před konáním zájezdu. "To mne velmi rozzlobilo a snažil jsem se ubytování reklamovat,“ dodává. Nakonec mu cestovka vrátila 30 procent z ceny zájezdu.

Hotel nižší kategorie nebo dále od pláže, než cestovní kancelář inzerovala, je vůbec nejčastější prohřešek, s jakým se lidé setkávají. Důvodů je však více a ne vždy jsou s reklamacemi úspěšní. Například proto, že o vadách nemají důkazy. „Pokud jde o ubytování v jiném hotelu, je snadné to doložit, ale v ostatních případech je třeba mít to zdokumentováno – fotografií, nahrávkou, od hotelu či delegáta podepsanou stížností nebo tak, že máte svědka,“ vysvětluje Roman Mikluš, majitel brněnské společnosti Vaše nároky.cz, která ve sporu s cestovkami momentálně zastupuje 40 klientů a pro zhruba desítku lidí už vymohla mimosoudní vyrovnání.

Klientům se podařilo vymoci už statisíce

„Jen dva případy zatím spějí až k soudu, ostatní cestovky byly ochotné odškodné zaplatit,“ říká Mikluš. Vymoci se jim podařilo už statisíce – kupříkladu pro klientku, která s rodinou strávila dovolenou na Korfu, vymohli zpět 48 tisíc korun, což bylo 80 procent z ceny zájezdu. Z každého úspěšného sporu si brněnská firma, která klienty zastupuje i v dalších oblastech, vezme pět až 25 procent. V případě neúspěchu sama nese případné náklady na soud.

Odškodného se zatím nedočkal Alexandr Kalina, který strávil letošní dovolenou s rodinou v Tunisku. Ač šlo o zájezd „all inclusive“, Kalinovi trpěli hladem, protože na ně většinou zbyly jen přílohy. Navíc za celý jejich pobyt nebylo možné koupit si nebo objednat jídlo v restauraci. Bazén, který k hotelovému komplexu patřil, byl v havarijním stavu a během dovolené Kalinových se v něm zranilo pět lidí. A aby toho nebylo málo, zpáteční let měl zhruba desetihodinové zpoždění.

Pětisetkorunová sleva jako odškodnění

Cestovní kancelář Invia, která zájezd zprostředkovávala, jako jedinou kompenzaci panu Kalinovi nabídla pětisetkorunovou slevu při koupi zájezdu na příští rok a odkázala ho na pořádající cestovku Touristik Travel. „Následně se obrátil na nás a my pro něj chystáme žalobu,“ říká Mikluš.

„V tuto chvíli nemáme žádnou informaci, že by jakýkoli z našich klientů po nás prostřednictvím společnosti Vaše nároky.cz požadoval zaplacení odškodného za zkaženou dovolenou v Tunisku,“ uvedla Michaela Fialová ze společnosti Touristik Travel na dotaz LN, zda jsou ochotni odškodné klientům zaplatit. Od firmy Invia, která zájezd dále nabízí, nedostaly LN na stejnou otázku žádnou odpověď.

Situaci zlepší nový občanský zákoník

Když firma Vaše nároky.cz posílá cestovkám výzvu k zaplacení odškodného, odkazuje se na současný občanský zákoník, kde je paragraf o právu na odškodnění za vadu. „Neexistuje u nás ale žádné vodítko, podle kterého by bylo možné se řídit, a proto k výzvě přikládáme Frankfurtskou tabulku slev,“ vysvětluje Mikluš. Ta obsahuje případy, na které je možné uplatnit slevu a také její výši. „Využíváme tak nástroj, který má váhu v zavedených zemích Evropské unie,“ dodává.

Praxe týkající se odškodnění se změní, až začne platit nový občanský zákoník, kde je paragraf o zkažené dovolené. Podmínkou je porušení povinnosti cestovní kanceláře, za kterou je odpovědná,“ vysvětluje Gabriel Talaga z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners. Klienti tedy nebudou odškodněni například za to, že jim celou dovolenou pršelo. „Další podmínkou je, že cílem dovolené je skutečný odpočinek rekreanta, nepůjde tedy o případ pracovní cesty či konference. Klient může požadovat finanční kompenzaci, případně jiné přiměřené zadostiučinění. Například tedy jiný zájezd či prodloužení pobytu,“ vysvětluje Talaga.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.