Lidovky.cz

Konkurenti kopírují Škodu. Pronájem aut spustí brzy i další značky

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Škoda Auto našla díru na trhu a konkurence se jí snaží dohnat. Češi začali akceptovat možnost, že auto nemusí vlastnit, ale můžou si ho jen pronajmout. Takzvaný operativní leasing pár měsíců po Škodě spustil třeba Hyundai či Opel. Do konce roku se přidají ještě minimálně čtyři automobilky.

Leasing- ilustrační foto: MAFRA - Tomáš Krist

Jde o model, kdy zákazník platí za auto pravidelnou měsíční částku. Je v ní i pojištění, servis či výměna pneumatik. Třeba Škoda Citigo s plným servisem vyjde měsíčně na 5547 korun. Po několika letech pak lidé vymění auto za jiné a automobilka prodá staré jako ojetinu.

Po tomto v Česku téměř nepolíbeném byznysu výrazněji sáhla až zdejší prodejní jednička Škoda Auto. Od června získala pro službu Bez starostí víc než 900 zákazníků, do konce roku počítá s tisícovkou. Přitom Škoda na českém trhu nebyla první. Například Mercedes se však se službou nikdy výrazněji nepochlubil.

„Od Škody byl tento, na české poměry průkopnický, krok velmi prozíravý. Nyní se ho kvapně snaží okopírovat i ostatní automobilky.“ říká analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara. Od října tohoto roku nabízí dlouhodobý pronájem aut také Opel, Seat či Hyundai – největší zdejší konkurent Škody Auto.

PSALI JSME:

Se službou spěchají na trh také další automobilky. Do konce roku 2015 slibují svým zákazníkům operativní leasing Peugeot, Citroën, Kia či Audi. Až dosud automobilky nabízely operativní leasing spíš jen pro firmy nebo zaměstnancům svých továren. Příkladem je kolínská automobilka TPCA.

„Službu pro fyzické osoby zatím nabízelo jen minimum značek, výrazným momentem bylo nedávné uvedení operativního leasingu konkurenční značkou Škoda,“ připouští Martin Hejral ze společnosti Opel. Za první měsíc zaujala nabídka této německé automobilky několik desítek lidí.

Třetina zákazníků přes leasing?

Pro firmy jde o zcela novou cestu k získání zákazníka, byť její začátky jsou zatím v Česku skromné. Pokud Škoda Auto letos pronajme tisíc aut, znamenalo by to jen nepatrné procento z celkových prodejů. Pro lepší představu: loni prodala v Česku 60 tisíc aut.

„Zatím jsme se zájmem klientů spokojení. Pro rok 2015 plánujeme tři tisíce pronajatých aut,“ popisoval před časem tuzemský šéf Škody Auto Luboš Vlček.

Hyundai i30.

Ještě odvážnější je v odhadech české zastoupení korejské automobilky Hyundai. Počítá s tím, že za první rok bude počet aut udaných přes její službu Tarif tvořit pět procent ze všech prodaných nových vozů. Loni jich firma Hyundai v Česku prodala 16 239 vozů.

„Pětiprocentní podíl odpovídá našim zkušenostem s prvními roky operativního leasingu u firemní klientely. Dnes již tento podíl po víc než deseti letech přesahuje 30 procent. Stejný průběh lze očekávat i u soukromého sektoru,“ odhaduje mluvčí Hyundai v Česku Miloš Adámek.

PŘÍKLADY NABÍDEK:

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI - od 7 732 Kč/měsíc

Hyundai i30 kombi Trikolor Komfort 1.6CVVT 88kW 6MAN od 6 560 Kč/měsíc

  • Škoda Ra​pid Spaceback Fresh Ambition 1.2 TSI / 63 kW​​ od 4 999 Kč/měsíc

Operativní leasing určený pro obyčejné uživatele se v Česku probudil k životu během několika málo měsíců.

„Celosvětovým trendem je, že spotřebitelé přestávají trvat na vlastnictví auta. Stále víc uživatelů, především pak mladší generace, chce automobil užívat, nechtějí se však starat o záležitosti s vlastnictvím související,“ vysvětluje partner poradenské společnosti KPMG Jan Linhart.

Jde i o trh finančních služeb

V západních zemích jde už o poměrně rozšířenou službu. Linhart připomíná, že u některých českých zákazníků pomáhá zkušenost s operativním leasingem z vlastního podnikání. U českých firem je totiž tento způsob cesty k novému autu celkem běžný.

Povinné ručení online

Hledáte kvalitní a levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky na trhu.

Porovnání Ve spolupráci s finance.iDNES.cz

Automobilky můžou díky tomuto leasingu také výrazněji proniknout na trh finančních služeb a získat jeho díl od firem, které se na tyto finanční služby zaměřují. „Zároveň si automobilky ponechávají kontrolu nad automobilem i při prodeji dalšímu uživateli, což umožní další nabídku souvisejících produktů a služeb,“ dodává Jan Linhart z KPMG.

Automobilky také vidí v operativním leasingu možnost omlazení celkového vozového parku v Česku, můžou získat větší vliv na trhu s ojetými auty.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.