Lidovky.cz

‚Šmejdi‘ se schovávali za degustace. Dostali pokuty za 29 milionů

Ekonomika

  12:31
PRAHA - Takzvaní šmejdi se navzdory zákonnému omezení nenechali nijak vykolejit ze svých aktivit. Prodejní akce zaměřené zejména na odírání starších lidí schovávali pod hlavičku různých ochutnávek. Česká obchodní inspekce rozdala loni pořadatelům pokuty celkem za 29 milionů korun.

Šmejdi (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Klamavé praktiky zjistili inspektoří v 81 procentech z celkového počtu 683 kontrol.

Ve 189 případech inspektoři zjistili použití klamavých obchodních praktik. „Prodávající zavádějícím způsobem či nepravdivě informoval spotřebitele o právu na odstoupení od spotřebitelské smlouvy nebo uváděl klamavé informace o obsahu konané akce a poskytovaných dárcích,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

ČTĚTE TAKÉ:

Ve 23 případech ČOI prokázala užití agresívních obchodních praktik, kdy prodávající svým jednáním převážně budil u spotřebitele dojem, že vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoli pro získání výhry nebo výhody musel uzavřít kupní smlouvu.

Z prohřešků, které inspekce nejčastěji zjišťovala, patří porušení oznamovací povinnosti související s pořádáním organizovaných akcí.

Loni inspekci oznámilo 66 pořadatelů konání více než 27 600 předváděcích prodejních akcí. „Na trhu však působí i firmy, které organizované akce nehlásily, po jejich skončení a uzavření smluv se spotřebiteli ani s kontrolními pracovníky nekomunikují, mění sídlo i název, takže jsou nedohledatelné a pohledávky vůči nim jsou v podstatě nevymahatelné,“ dodal mluvčí.

Podle inspekce se loni podařilo podstatným způsobem omezit používání těch nejagresivnějších forem nekalých obchodních praktik. Některé dlouhodobě problémové firmy prodávající výrobky a služby prostřednictvím předváděcích prodejních akcí český trh opustily. K zásadnímu zlepšení situace a zejména k omezení poškozování spotřebitelů ale povede dlouhá cesta.

Část „šmejdů“ se také loni pokusila zneužít výjimky z povinnosti oznamovat pořádání akcí a vydávala tyto aktivity za degustace, konzumace a prodej degustovaných výrobků. Účastníky tak lákala na různé hody, ochutnávky apod., přestože ve skutečnosti šlo o prodejní akce.

Inspekce také upozornila, že vysoký podíl kontrol se zjištěním není zcela objektivním měřítkem situace na trhu.

„Je do jisté míry ovlivněn cíleným zaměřením kontrol na problémové firmy, které byly vytipovány jak na základě výsledků kontrolní činnosti inspektorů ČOI, tak i na základě spolupráce s jinými kontrolními orgány a spotřebiteli,“ uvedla inspekce. Spotřebitelé loni poslali inspekci 632 stížností souvisejících s předváděcími akcemi.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.