Lidovky.cz

Rusové pokřivili realitní trh. Byty v centru Varů jsou nesmyslně drahé

Ekonomika

  19:00
KARLOVY VARY - V Karlových Varech začal Martin Lojda podnikat ještě za socialismu. Od roku 1993 je se společníkem Jiřím Brožem jednatelem realitní firmy Loyd reality. Dosud prodali více než 2 500 nemovitostí. Podstatnou částí jejích klientely byli Rusové.

Karlovy Vary. Ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

V rozhovoru pro Lidové noviny vysvětluje, jak moc se tito zákazníci podepsali pod současnou podobou tamního realitního trhu.

LN: Na jakou klientelu se Loyd reality orientuje?

Luxusnější bytové komplexy jsou situovány ve vnitřním lázeňském území a jejich cena je 100 tisíc korun za čtvereční metr a více. Zájemci o takové bydlení se výhradně rekrutují ze zemí bývalého Sovětského svazu.

Prodej bytů pro rusky hovořící zájemce u nás dříve činil 30 až 40 procent objemu obratu. V lázeňské zóně jsme měli do krize v roce 2008 padesátiprocentní podíl na trhu. Nyní je náš podíl asi deset procent. Rezidenční trh v lázeňské zóně, to je obrovský převis nabídky za nesmyslné ceny.

LN: A co reality mimo lázeňskou zónu?
V oblasti rezidenčního trhu mimo lázně sice existuje poptávka po novostavbách, developeři a stavební firmy je však neumí postavit v cenové hladině, kterou kupující akceptují. Novostavba dvakrát dražší než slušný second hand kupce nenajde. V některých letech jsme jako jediní prodávali nové byty, výjimkou byla pouze Rezidence Čertovka. Nyní jsou hotové nové byty jen ve Spálené v Doubí, které nabízíme. Je to jediná nabídka za „normální ceny“, přesto ani zde není prodáno více než 50 procent bytů. Jsme otevřeni všem zájemcům, v současnosti především domácí klientele.

Martin Lojda podniká v realitách.

LN: Nové bytové projekty v Karlových Varech neexistují?

Ale ano, existuje zde minimálně pět projektů, které mají dokonce územní rozhodnutí či stavební povolení, a lze tedy okamžitě stavět. Není ale pro koho. Všechny tyto projekty jsou na prodej.

LN: Jak se měnily ceny bytů v Karlových Varech?
Zatímco v letech 2006–2008 byl trh velmi rostoucí, v době realitní krize byly tyto projekty „jen“ dokončeny, nové nevznikaly. V bytových projektech, které včas snížily ceny, byly prakticky do roka všechny byty prodány. Některé ostatní projekty ceny snižovaly velmi neochotně – většinou byly financovány českými bankami – a dodnes v nich zůstala více než pětina bytů neprodaných. Nakonec se tyto byty prodávají se slevou až padesát i více procent, ovšem o několik roků později.

Například byt, který byl původně nabízen za 23 milionů korun, se v roce 2013 prodal za 7,8 milionu, tedy asi za 60 tisíc korun za čtvereční metr. Nárůst cen do roku 2008 byl nepodložený, nezvýšil se totiž standard bytů. Ceny rostly, řekl bych, téměř s druhou mocninou počtu zprostředkovatelů, zejména těch zahraničních. Mluvíme o těch, kteří žádnou kancelář nemají, ale z domova, z auta „pomáhají“ svým krajanům s výběrem a s cenou nemovitostí.

LN: Levnější byty se v Karlových Varech nenabízejí? 

Ano, vznikaly bytové projekty mimo lázeňské území, kde se prodejní cena pohybovala na úrovni 32 až 35 tisíc korun za čtvereční metr. I v levnějším projektu na úrovni 25 až 27 tisíc korun za čtvereční metr však zůstává neprodána čtvrtina bytů. 

Vary čekají na silný rubl. Rusové už nestojí o předražené byty

LN: Tyto ceny české klientele vyhovují?
Pro obyvatele města Karlovy Vary je sedmdesátimetrový byt v novostavbě cenově téměř nedostupný. Karlovarský kraj je na prvním místě s nejnižší průměrnou mzdou a velkou nezaměstnaností. A tak i v těchto projektech kupují byty rusky hovořící zájemci. Jsou to většinou ti, kteří se zde usadili na trvalo, pracují zde a bydlí po většinu roku.

LN: Co ovlivňuje cenu bytů v Karlových Varech?
Cenu vždy zásadně ovlivňuje místo, lokalita, teprve poté jejich dispozice, parkování a použité materiály. Někdy jsem velmi překvapen, kde se staví. Lidé jsou velmi málo informováni o životním prostředí. V lokalitách, kde nejvíce proudí větry a nesou s sebou prach z dolů na Sokolovsku na Mostecku, jsou pozemky levnější, a tak se i zde staví, bydlí a žije.

LN: Jak působí na realitní trh v Karlových Varech sankce proti Rusku a pokles rublu?
Momentálně je evidentní, že sankce proti Rusku a zejména pak kurz rublu k dolaru způsobují, že ruská klientela přestala do Karlových Varů jezdit do lázní, natož pak za investicemi. Nastala také paradoxní situace, že právě to, co se líbilo hostům a investorům, karlovarská architektura a romantická atmosféra, postupně mizí. 

Výlohy ze skla a oceli na Staré Louce udělaly z místa „Pařížskou“, která není pro domácí obyvatele, natož pro kurzem zdevastovaný rubl běžného hosta. Nad kostelem Máří Magdaleny se skví ohavná stavba bytového komplexu. Řada objektů byla přistavěna do pater nebo zvětšena zastavěná plocha, a území ztrácí svůj původní charakter. 

Karlovy Vary

LN: Projevují se na karlovarském rezidenčním trhu vedle Rusů i jiní cizinci, Němci, Vietnamci? 

Rezidenční trh ovlivnili jen rusky hovořící zájemci, žádné jiné národnosti ani zájemci z jiných států. Rusky mluvící klientela rezidenční trh v lázních zásadním způsobem pokřivila, pět let je na velkém ústupu a aktuálně v podstatě neexistuje.

LN: Reguluje realitní trh karlovarský magistrát?
Karlovarský magistrát je zhruba dvacet let bez hlavního architekta. Momentálně etablovaní politici v tom kterém volebním období si tak mohli ledacos prosadit. Památková ochrana je takový ping-pong mezi městem Karlovy Vary a Památkovým úřadem v Lokti. Výsledkem je, že se nakonec dá postavit téměř všechno. Karlovarský magistrát nechal postavit dvě lokality bytů se státní dotací jako družstevní byty. Jinou roli magistrátu ve výstavbě bytů nikterak nevnímáme.

LN: Jak prodejný je podle vašeho názoru projekt Rezidence Svahová ruského podnikatele Alexandra Finkelberga, kde se za čtvereční metr bytu v nejvyšším, šestém podlaží požaduje údajně 10 tisíc eur, tedy asi 270 tisíc korun?
Za tu cenu je neprodejný. Možná už se i změnil majitel celého projektu. Byli jsme se tam také podívat. Úroveň povrchových úprav je stejná jako v bytech projektu Spálená, který prodáváme za 32 až 35 tisíc korun za čtvereční metr. Ve vámi uvedené ceně je asi jen poslední patro, které si nechal pro sebe pan majitel. Reálná prodejní cena je 40 až 45 tisíc korun za čtvereční metr.

LN: Je oprávněný dojem, že tento projekt staví Rusové pro Rusy?
Obecně ano, ale myslím, že právě tento projekt kritéria moc nesplňuje. Rusky hovořící zájemce požaduje ke každé ložnici koupelnu, eventuálně s WC, požaduje vyšší konstrukční výšku podlaží, alespoň 3,3metru. A mnohem lepší materiály na povrchové úpravy. Určitě ne lamina na podlaze, dýhované dveře a zárubně, určitě vyšší standard obkladů a dlažeb.

LN: Jak lze vysvětlit, že po Praze a Brnu jsou Karlovy Vary jediným dalším městem v republice, kde se nabízí více než sto bytů dražších než 5 milionů korun?
Nabídka bytů dražších než pět milionů korun je směrována na cizince, kteří ve svých rodných městech mají ceny bytů ještě dvakrát, ne-li třikrát vyšší, a tak se developerům může zdát, že tuto cenu akceptují jako výhodnou investici. Ale zároveň existují i další aspekty, které tento současný stav ovlivnily.

LN: Jaké aspekty?
Především charakter kupujících. Jsou to osoby s velkou hrdostí, velkým sebevědomím, s velkou touhou se prezentovat. Současné „sankce“ se tak dotýkají i každého obyčejného občana, musejí ho urazit. Proč by měl investovat v zemi, která podporuje sankce proti jeho vlastnímu domovu? Karlovy Vary mají obrovskou tradici v jejich návštěvnosti. Pitná kúra a léčení nemocí střední generace jsou nade vši pochybnost účinné. 

Celá řada kupujících nejdříve Karlovy Vary opakovaně navštívila a teprve poté se rozhodla ke koupi bytu. Jsou zvyklí na věčně rozbité silnice, nevyžadují čistotu a pořádek jako západní turisté. Zároveň necítí výraznou potřebu respektovat místní pravidla a zákony ani vztah k architektuře a historii, a tak se tu cítí velmi svobodně. A především jsou Karlovy Vary nádherným městem kžití. Na rozdíl od Prahy, a, Plzně či Ostravy je tady všechno na jednom místě. Chcete-li si užívat lázeňského a kulturního života, nepotřebujete vůbec auto. A chceteli si zajet na golf, na tenis, na letiště, na hokej, trvá cesta sedm až dvanáct minut, žádné dopravní zácpy...

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.