První případy se objevily před několika lety, ale webové diskuse plní nové a nové historky popisující stále stejnou strategii. Podvodníci necílí na drahé věci, ozývají se na docela obyčejné nabídky: třeba na kočárky či kytary.
Děj se odehraje takto: do mailu přijde zpráva od zájemce. Píše buď klopotnou češtinou či přímo anglicky. Že o věc stojí, jen ji chce poslat do své země. Za ni a za dopravu chce prodávajícímu zaplatit přes systém PayPal - rozšířený prostředek pro internetové platby fungující de facto jako účet.
Právě v platbě za kurýra celý podvod spočívá.
Zkontrolujeme vám pojistku, nabízí podvodníci. A lahev vína navrch |
„Pokud prodávající souhlasí, přijde mu zpráva, která vypadá totožně jako od společnosti PayPal. Rozdíl je pouze ve tvaru e-mailové adresy. Ve zprávě stojí, že prodávajícímu bude na účet přičtena částka, navýšená o náklady za dopravu,“ popisuje Anežka Vrchotová, právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace.
Ještě předtím ale musí prodávající podle instrukcí podvodníků peníze za dopravu poslat přes společnost Western Union (či jinou firmu), která má údajně zařídit odvoz zboží. Teprve pak se „uvolní“ peníze z účtu u společnosti PayPal, které mají doputovat prodávajícímu. To se ovšem nikdy nestane.
Zjednodušeně řečeno: napálený člověk zaplatí za dopravu dříve, než za své zboží dostane nějaké peníze. Jde zpravidla o částky v řádech tisíců korun, proto není finta tak snadno odhalitelná.
Raději z ruky do ruky
Navíc se neobjevuje masivně. „Jde o jednotky případů měsíčně,“ vypočítává mluvčí portálu Seznam Irena Zatloukalová. Jeho web Sbazar je místem, kde to podvodníci na prodávající zkouší. I proto na jeho titulní straně visí varování před těmito praktikami.
UKÁZKY TEXTŮ
|
„Snažíme se dělat všechno pro to, aby lidé nenaletěli. Podezřelé je například to, když se s nimi kupující nechce sejít. Doporučujeme jim, aby zboží předávali z ruky do ruky,“ radí Zatloukalová.
Protivník je silný v tom, že jde o skutečného člověka, který reaguje na konkrétní otázky a vysvětluje, proč si chce to či ono zboží pořídit. Nic na tom nemění ani to, že jde často o věty prohnané internetovým překladačem.
„Chci to koupit pro někoho z mé blízkosti a koho mám moc rád,“ napsal jeden z podvodníků naoko se zajímající o dětský kočárek. Případ sdílený letos v březnu na síti Facebook skončil dobře, prodávající nenaletěl a žádné peníze za dopravu – v tomto případě do Gruzie – neposlal.
Tyto případy, vyznačující se zpravidla velmi podobnou strategií, jsou logicky velmi citlivé pro společnosti, jejichž jméno vykukové zneužívají – tedy například PayPal a Western Union.
STRATEGIE PODVODNÍKŮ:
|
„Přítel vzal telefon a zavolal na infolinku Western Unionu, kde ho po pár slovech operátor přerušil s tím, že tyto podvody se množí a oni se je snaží řešit. Ale že nikdo neví, jak tyto lidi dopadnout,“ popisuje výše zmíněná Anežka Vrchotová.
Shodou okolností se snažili podvodníci obelstít i ji – právní poradkyni spotřebitelské organizace SOS - Asociace. Před dvěma měsíci prodávala na webovém bazaru kytaru. Když odmítla poslat peníze za kurýra, došlo na výhrůžky.
„Poté, co jsem naši konverzaci ukončila, přišly mi od pisatele asi čtyři výhružné e-maily: že na mě podá žalobu a případ předá FBI. Ve zprávě byl i obrázek agenta se samopalem a na dalším byl černoch, kterého agent držel v kravatě,“ líčí Vrchotová.
Když prodávající výhrůžky překousne, tak ustanou. Ne každému se to ale podaří. „Začala jsem se o tyto případy zajímat. A byla jsem zděšena, že lidé jim peníze opravdu pošlou a pak se diví, že o ně přišli,“ dodává právní poradkyně.