Lidovky.cz

Osvědčený podvod: Koupím váš kočárek, zaplaťte mi dopravu do ciziny

Ekonomika

  6:10
PRAHA - Internetoví podvodníci mají v repertoáru osvědčenou stálici, kterou už několik let zkouší na návštěvníky českých webů. Přesněji řečeno na lidi, kteří prodávají různé věci na e-bazarech. Vykukové z nich mámí peníze určené údajně na dopravu zboží do zahraničí.
Balík- ilustrační foto

Balík- ilustrační foto foto: Shutterstock

První případy se objevily před několika lety, ale webové diskuse plní nové a nové historky popisující stále stejnou strategii. Podvodníci necílí na drahé věci, ozývají se na docela obyčejné nabídky: třeba na kočárky či kytary.

Děj se odehraje takto: do mailu přijde zpráva od zájemce. Píše buď klopotnou češtinou či přímo anglicky. Že o věc stojí, jen ji chce poslat do své země. Za ni a za dopravu chce prodávajícímu zaplatit přes systém PayPal - rozšířený prostředek pro internetové platby fungující de facto jako účet.

Právě v platbě za kurýra celý podvod spočívá.

„Pokud prodávající souhlasí, přijde mu zpráva, která vypadá totožně jako od společnosti PayPal. Rozdíl je pouze ve tvaru e-mailové adresy. Ve zprávě stojí, že prodávajícímu bude na účet přičtena částka, navýšená o náklady za dopravu,“ popisuje Anežka Vrchotová, právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace.

Ještě předtím ale musí prodávající podle instrukcí podvodníků peníze za dopravu poslat přes společnost Western Union (či jinou firmu), která má údajně zařídit odvoz zboží. Teprve pak se „uvolní“ peníze z účtu u společnosti PayPal, které mají doputovat prodávajícímu. To se ovšem nikdy nestane.

Zjednodušeně řečeno: napálený člověk zaplatí za dopravu dříve, než za své zboží dostane nějaké peníze. Jde zpravidla o částky v řádech tisíců korun, proto není finta tak snadno odhalitelná.

Raději z ruky do ruky

Navíc se neobjevuje masivně. „Jde o jednotky případů měsíčně,“ vypočítává mluvčí portálu Seznam Irena Zatloukalová. Jeho web Sbazar je místem, kde to podvodníci na prodávající zkouší. I proto na jeho titulní straně visí varování před těmito praktikami.

UKÁZKY TEXTŮ

  • Budu rád, vědět, celkové náklady na tuto položku, kontaktujte mě zpět.“
  • „Jsem opravdu zájem o koupi této položky, doufám, že je k dispozici pro prodej?“ 
  • „Dobrý den prodávající myslíte stile tyto položky budou k dispozici pro prodej s dobrém stavu? Já čekat vaše odpověď v angličtině... thanks.“ 
  • „What's your final selling price in euro?“ 
  • „I like the item and just wana know if is still available? Please Kindly get back as soon as possible with the selling price in euro. Thank.s“ 
  • zdroj: Sbazar

„Snažíme se dělat všechno pro to, aby lidé nenaletěli. Podezřelé je například to, když se s nimi kupující nechce sejít. Doporučujeme jim, aby zboží předávali z ruky do ruky,“ radí Zatloukalová.

Protivník je silný v tom, že jde o skutečného člověka, který reaguje na konkrétní otázky a vysvětluje, proč si chce to či ono zboží pořídit. Nic na tom nemění ani to, že jde často o věty prohnané internetovým překladačem.

„Chci to koupit pro někoho z mé blízkosti a koho mám moc rád,“ napsal jeden z podvodníků naoko se zajímající o dětský kočárek. Případ sdílený letos v březnu na síti Facebook skončil dobře, prodávající nenaletěl a žádné peníze za dopravu – v tomto případě do Gruzie – neposlal.

Tyto případy, vyznačující se zpravidla velmi podobnou strategií, jsou logicky velmi citlivé pro společnosti, jejichž jméno vykukové zneužívají – tedy například PayPal a Western Union.

STRATEGIE PODVODNÍKŮ:

  • Podvod zpravidla odhalí už špatná čeština.
  • Pisatelé využívají falešné maily obsahující například čísla transakcí.
  • Požadují zaslání zboží do zahraničí.
  • E-maily informující o údajném připsání částky za zboží a odvoz na účet prodávajícího vypadají, jako by je poslal PayPal či Western Union.
  • Podvodníci nejsou roboti, zpravidla reagují na text prodávajícího.
  • Když nezaplatí, zasypou ho výhrůžkami, píší o žalobě či agentech FBI.

„Přítel vzal telefon a zavolal na infolinku Western Unionu, kde ho po pár slovech operátor přerušil s tím, že tyto podvody se množí a oni se je snaží řešit. Ale že nikdo neví, jak tyto lidi dopadnout,“ popisuje výše zmíněná Anežka Vrchotová.

Shodou okolností se snažili podvodníci obelstít i ji – právní poradkyni spotřebitelské organizace SOS - Asociace. Před dvěma měsíci prodávala na webovém bazaru kytaru. Když odmítla poslat peníze za kurýra, došlo na výhrůžky.

„Poté, co jsem naši konverzaci ukončila, přišly mi od pisatele asi čtyři výhružné e-maily: že na mě podá žalobu a případ předá FBI. Ve zprávě byl i obrázek agenta se samopalem a na dalším byl černoch, kterého agent držel v kravatě,“ líčí Vrchotová.

Když prodávající výhrůžky překousne, tak ustanou. Ne každému se to ale podaří. „Začala jsem se o tyto případy zajímat. A byla jsem zděšena, že lidé jim peníze opravdu pošlou a pak se diví, že o ně přišli,“ dodává právní poradkyně. 

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.